Meget udflåd i lang tid – har jeg klamydia?
Hej
Jeg tror, jeg måske kan have klamydia. Da jeg sad og snakkede med en veninde, og vi læste om symtomerne på klamydia, stod der udflåd, og derfor kan jeg blive bange for, jeg kan have det. Jeg har haft meget udflåd i lang tid (måske et år) og smerter efter sex (lidt blødning). Jeg synes ikke, jeg har svie eller noget andet unormalt, men kan også læse, at alle ikke får symtomer.
Er meget udflåd i lang tid normalt eller et symptom? Jeg har været sammen med den samme kæreste i tre år og været på p-piller i ca. fem år.
K, 19 år

SVAR:
Kære K
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg vil gerne svare dig.
Klamydia, symptomer og test
Det er rigtigt, at blandt kvinder med klamydia får under halvdelen symptomer på infektionen. Hvis symptomerne opstår, går der typisk op til tre uger fra smittetidspunktet, men man kan også gå med infektionen i længere tid, før symptomerne viser sig.
Din beskrivelse af meget udflåd gennem lang tid samt smerter og lidt blødning efter samleje kan være symptomer på klamydia, og jeg vil klart anbefale dig at få tid hos din læge til at blive testet. Hvis du bliver testet positiv, er det vigtigt, at din kæreste også bliver testet og kommer i behandling, hvis han har det.
Det kan være harmløst, men der kan også være andre årsager til de symptomer, du oplever, og det er under alle omstændigheder en god ide at blive tjekket.
Læs evt. mere her:
klamydia
sexsygdomme
Sikker sex og sexsygdomme
Er jeg smittet med klamydia?
Jeg håber, du har fået svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Anette