Smerter efter samleje – kan det være klamydia?
Min nye partner og jeg dyrker sex, hvor jeg får ondt forneden EFTER sex og kun efter. Har ingen smerter normalt, heller ikke ved vandladning eller noget, udelukkende kun efter sex.
Jeg blev testet for klamydia tre gange i mit sidste forhold, hvor alle tests var negative. Min partner siger, han ikke har det, og at han ikke har været sammen med nogen siden sin sidste kæreste, hvilket er det samme. Dog siger han, at hvis vi har fået klamydia, vil han gå fra mig.
Jeg vil gerne vide, om det er muligt, at vi kunne have fået det “sammen”? Da ingen af os har haft en sexpartner i mellemtiden og er blevet testet fra sidste forhold.
J, 20 år

SVAR:
Hej J
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg vil gerne svare dig så godt, jeg kan.
Smerter efter sex
Du skriver, at du har fået en ny partner, som du har sex med, men at du får ondt efter samleje. Ud fra det du skriver, gætter jeg på, at du ikke tidligere på samme måde har oplevet smerter efter sex.
Sex skal ikke gøre ondt, så det er godt, du reagerer og overvejer, hvad det kan skyldes. Som du selv er inde på, er det relevant at overveje kønssygdomme, men for mange kvinder skyldes smerter efter sex ikke sygdom. I stedet handler det ofte om, at skeden ikke er klar til sex mht. fugt og plads.
Kvinder er forskellige, men generelt har mange kvinder brug for tid inden selve samlejet, hvor de bliver klar både fysisk og psykisk. For mange kvinder bliver skeden fugtig og udvider sig lidt, når de føler sig trygge, tilpasse, og sexlysten vækkes under et forspil. Derimod kan det gøre meget ondt under, men også efter sex, hvis skeden er tør, og der ikke helt er plads til penis. Tid til forspil og evt. glidecreme er derfor vigtige elementer i forhold til at undgå smerter efter sex.
Kønssygdomme
Når det er sagt, er det selvfølgelig også vigtigt at udelukke, at du eller din partner har en kønssygdom, eller der er anden sygdom inde i billedet.
Du skriver, at du er blevet testet negativ tre gange i dit seneste forhold, og at din partner siger, han ikke har klamydia. Er din partner blevet testet hos en læge? Såfremt din partner også er blevet testet ved lægen, og I ikke har haft sex med andre i mellemtiden, er det usandsynligt, at I har klamydia eller en anden kønssygdom.
Hvis et længere forspil og evt. glidecreme ikke afhjælper dine smerter, og du bliver ved at have ondt efter samleje, er det relevant, at du igen bliver undersøgt hos din læge. Jeg vil i så fald anbefale, at din partner også bliver tjekket. Du kan læse om kønssygdomme i vores leksikonopslag om sexsygdomme.
Sex – jeres forhold
Jeg bliver på dine vegne ked af at læse, at din kæreste vil gå fra dig, hvis du har klamydia. Jeg er sikker på, du er en skøn kvinde, uanset om du har klamydia eller ej. Jeg vil opfordre dig og din kæreste til at snakke om, hvad I synes om hos den anden og snakke om, hvorfor I er sammen som par. Hvad er I gode til sammen, hvad gør jer glade, hvad udfordrer jer, og hvordan kan I hjælpe hinanden?
Når I har sex sammen, deler I det mest private og intime, I har. I giver noget af jer selv til den anden og bliver sårbare. Sex er rart og dejligt, men også meget følsomt. Sex indebærer en mulighed for, at du bliver gravid, og I bliver forældre sammen. Og sex kan give kønssygdomme.
På AdamogEva.dk tror vi på, at vejledninger til det bedste menneskeliv findes i Bibelen. Ifølge den hører sex til i et trygt forhold, hvor man har lovet hinanden at være sammen og passe på hinanden – i ægteskabet. Ud fra dit spørgsmål tænker jeg, det er vigtigt for dig at overveje, om du er i et forhold lige nu, hvor du er klar til sex med de konsekvenser, det kan have. Jeg vil opfordre dig til at læse artiklen Vejen til god sex.
Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Anette