Hvad sker der, hvis svamp i skeden ikke behandles?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 16.

Jeg har en mistanke om, at jeg måske har fået skedesvamp. Jeg henvender mig ikke til jer, hvorvidt om jeg har det eller ej, men mere hvad risici er, hvis jeg ikke kommer i behandling.
Jeg har ikke nævnt det for mine forældre eller gået til en læge, da jeg ville vente og se, om det bare gik væk af sig selv.

Min menstruation er udeblevet de sidste to måneder, og jeg er ved at blive bekymret.

Jeg startede med at tænke, at den udeblev, fordi jeg bliver ved med at bekymre mig om, at den ikke er kommet, og at jeg hele tiden venter på, at den kommer.
Jeg har ikke haft samleje de sidste 4 måneder. (Dvs. jeg har haft min mens to gange efter samlejet jo)
Men nu er jeg begyndt at bekymre mig for, om svamp kunne have noget med det at gøre?

Pige, 16 år

SVAR:

Kære pige på 16 år

Der er ingen alvorlige konsekvenser på langt sigt ved ikke at behandle skedesvamp. Når det er sagt, så er sandsynligheden for, at skedesvampen går væk af sig selv meget lille, hvis ikke den allerede er forsvundet efter et par måneders tid. Normalvis vil svampen nemlig forsvinde af sig selv. Som du nok allerede har oplevet, klør slimhinderne (huden inde i skeden, på kønslæberne og omkring anus) og de bliver ømme og røde. Udflåddet bliver mere hvidlig og ’klumpet’ – lidt ligesom hytteost.

Svamp – årsager og behandling

Svamp er en ubalance i skeden, som kan skyldes menstruation, mangeltilstande (jern eller forskellige vitaminer), antibiotika, penicillin, sukkersyge eller graviditet. MEN der er også nogle kvinder og unge piger, som bare har en større tendens til svamp i skeden. Overdreven brug af sæbe ved skeden kan også skabe denne ubalance og frarådes derfor.

Svamp kan behandles med håndkøbsmedicin – altså uden recept fra lægen – på apoteket. Man kan fx benytte en combi-pakke fra Canesten, hvor der både er vaginaltabletter, som skal lægges op i skeden før sengetid og en creme, som skal smøres på udvendigt. Denne behandling er i de fleste tilfælde effektiv.

Svamp påvirker ikke din menstruationscyklus

Jeg har ikke tidligere hørt, at udebleven menstruation kan skyldes svamp i underlivet. Jeg gik derfor på jagt i mine bøger, på nettet og spurgte kloge venner. Men nej, din udebleven menstruation er ikke forårsaget af svampen. Hvis du indtil nu har haft regelmæssige menstruationer – altså over det sidste års tid – er det noget, du skal tage alvorligt, og du bør være bekymret. Når du ikke får din menstruation, er det et tegn fra kroppen om en af to ting: Du er gravid, eller der er noget i vejen.

Ingen af tingene er særligt fedt i din alder, og du bliver nok nødt til at kontakte lægen. Er du klar over, at din læge har tavshedspligt? Også overfor dine forældre? Og at du derfor trygt kan tage til lægen for at blive undersøgt uden at frygte, at det bliver sagt videre uden dit samtykke?

Det hjælper at tale med en anden

Samtidig tænker jeg, det må være meget at gå rundt med for dig. Du har ikke fået din menstruation i to måneder; det er alvorligt. Det kan næsten ikke andet end at give alvorlige overvejelser og bekymringer, selvom du føler dig sikker ift. graviditet, da du har haft din menstruation to gange siden sidste samleje. Har du overvejet at tale med dine forældre om det? Eller en anden voksen, som du kan stole på?
Jeg synes ikke, du selv skal håndtere alle disse tanker og bekymringer. Jeg håber, du finder nogen at tale med om det, og som du kan tage med til lægen, for du kunne jo godt bruge en hånd at holde i.

Men er det nu også svamp?

Jeg læser, at du ikke henvender dig for, hvorvidt du har skedesvamp eller ej, men alligevel bliver jeg nødt til at spørge: Er du helt sikker på, det er svamp, du har? Det viser sig nemlig hos lægen, at mange kvinder og unge piger, som selv mener, de har svamp, ikke har det, men har noget andet.

Alternative grunde til symptomerne kunne være:

  1. Bakteriel ubalance i skeden forveksles ofte med svamp, da det ligesom svamp kan give let rødme og kløe. Men udflåddet vil være grågulligt og lugte ubehageligt. Den bakterielle ubalance kan behandles med mælkesyrebakterier.
  2. Seksuelt overførte sygdomme, fx klamydia: Her vil ofte også være kløe, og der kan være svie ved vandladning samt udflåd fra urinrøret. Ikke alle symptomer er til stede hver gang, og det er også muligt, at man slet ikke bemærker det. Ved klamydia er det meget vigtigt at blive behandlet, da det kan medføre barnløshed for dig eller eventuelle sex-partnere, som du kunne smitte.

Hverken bakteriel ubalance eller klamydia kan medføre, at din menstruation udebliver.

Alt i alt er min konklusion nok ikke en, du er begejstret over, men jeg ser ingen vej udenom din læge. Lægen vil kunne hjælpe dig.

Pas godt på dig selv og held og lykke med livet.

Birthe Marie Rasmussen