Mærkelig fetich – er der mon nogen der genkender det?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har en fetich, som jeg er rigtig ked af og ikke forstår. Synes ikke det er fedt. Jeg kan åbenbart tænde på, at folk og mennesker el. karakterer (tegnefilmsfigurer osv.) sidder fast – sådan i et hul. Det er enormt pinligt og bryder mig ikke om det.

Det startede, da jeg var lille allerede. Jeg er bare så bange for at skulle få en ufrivillig drøm om noget familie eller nogen, som bliver udsat for det, for det synes jeg bare er ulækkert ... Jeg har heldigvis også helt "normale" seksuelle tanker om min kæreste (når jeg har en) og bliver tiltrukket af det andet køn på normal vis. Men gad godt undgå det andet.

Jeg har været lidt besat af min vægt her i de sidste par år og ved ikke, om det relaterer til noget ... Er der mon andre, som genkender denne mærkelige fetich?

S, 18+

SVAR:

Kære du

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.

Feticher og skam

Jeg kan læse, du er ret forpint af denne fetich, og at skamfølelserne fylder. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har taget skridtet til at dele det med nogen. Det er dog desværre begrænset, hvad jeg kan give dig via brevkassen. Du spørger, om der er andre, som genkender denne fetich. Det er jeg ret overbevist om, at der er, men jeg har desværre ikke lige kendskab til nogen. Måske er det heller ikke så afgørende, fordi fetichisme kan udtrykke sig i mange forskellige variationer.

En psykolog kan hjælpe

For at kunne give dig nærmere hjælp i forhold til din fetich, så kræver det en nærmere undersøgelse og udredning. Der kan være mange dimensioner indblandet i fetichisme, og derfor kan jeg ikke bare give et enkelt svar her. Det bliver alt for unuanceret. Jeg vil anbefale dig at opsøge en psykolog eller sexolog, som har kendskab til området. Det vil give dig de allerbedste rammer for at tage fat om dit problem.

Feticher kan føre til ensomhed

Jeg hæfter mig ved, at der er meget ved din fetich, som piner dig. Mange, som oplever fetichisme, kan opleve det pinligt, mærkeligt og uforståeligt. Og de kan også blive bange for tankerne og følelserne. Det er dog vigtig for mig at understrege, at det ikke handler om at være mærkelig. Men hvis vi oplever fetich’en som mærkelig eller pinlig, så vil vi ofte komme til at gå med det selv og ikke turde dele det med nogen. Men jo mere vi isolerer os med tankerne og følelserne, jo mere kan de komme til at dominere. Derfor er det vigtigt, at du finder en person, som du kan dele det med. Og det skal helst være en person, som har forståelse for, hvad en fetich er for noget. Derfor vil jeg som tidligere nævnt anbefale, at du i første omgang finder en professionel at tale med.

Det hjælper at tale med en

Du skriver, at du også oplever almindelige seksuelle følelser og tanker. Dermed er det tydeligt, at din seksualitet også har en helt almindelig udtryksform. Det er rigtig godt. Seksualiteten er en vigtig og fantastisk side af vores personlighed. Nogle gange kan den have nogle udfordrende sider, som vi kan have brug for hjælp til at håndtere. Håber du finder en god samtalepartner.

Kærlig hilsen
Ole Rabjerg