Tænder på kvindefødder. Er det normalt og hvad siger Bibelen?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 15 år. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg "tænder" på at se på kvindefødder. Jeg synes selv, at det er meget mærkeligt og pinligt, og jeg føler mig underlig på grund af det. Jeg kan blive tændt af at fx se et billede af et par fødder, selv om jeg ikke engang kan se resten af kvinden. Jeg synes, det er vildt frustrerende. Hvad er det? Er det normalt? Er det noget, der kan ændre sig med alderen? Kan det blive forstyrrende for mit eventuelt kommende sexliv? Kan man gøre noget ved det selv?

Og så en anden ting: Når jeg nu kan blive tændt af at se på billeder af damer med bare fødder, er det så porno? Det kan jo godt fx bare være et billede af en yoga-position eller massage eller sådan ...

Jeg er ret forvirret over alt det her og ved ikke, om det er forkert, eller noget jeg bør tage afstand fra. Jeg er kristen og er også interesseret i, hvad de kristne værdier og Bibelen mener om det.

PS: Jeg er MEGET taknemmelig for denne side; den har hjulpet mig rigtig meget.

Dreng, 15 år

SVAR:

Hej!

Mange tak for dit spørgsmål. Det virker, som om du har gjort dig mange gode overvejelser og har tænkt længe over denne frustration. Derfor er det også virkelig godt, at frustrationen ikke bare er noget, du går med selv, men er blevet til et konkret spørgsmål her til AdamogEva.dk. Jeg håber på at give dig lidt af, hvad du søger.

Den seksuelle lyst kan variere

Generelt sagt adskiller den mandlige seksualitet sig fra den kvindelige ved at være langt mere styret af, hvad vi ser. Derfor er det helt normalt, at vi drenge har en særlig opmærksomhed, der koncentrerer sig om visse kvindelige kropsdele. Typisk vil der være en særlig interesse om det, der er forskelligt fra os selv, som tydeligst ses ved brysterne og kønsorganerne. Måske fordi det på en særlig måde udtrykker kvindelighed. Man ved ikke, hvorfor nogle oplever denne tiltrækning særligt stærkt ved andre kropsdele som albuer, ben eller – som i dit tilfælde – fødder. Men bare fordi det er anderledes, er der altså intet underligt ved, at man har en lyst, som er bundet til visse kropsdele.

Det varierer dog i hvor høj grad, ens lyst er bundet til disse særlige interessepunkter. Det kan skabe problemer, hvis lysten koncentrerer sig så meget om en bestemt kropsdel, at man næsten ikke kan opleve at blive seksuelt opstemt af andet. Ud fra at du siger, at du ”tænder” på kvindefødder, er det svært at vide, hvor stærkt du føler denne tiltrækning. Du skriver heller ikke noget om, hvordan din fascination af fødder har udviklet sig, eller om du bare lige pludselig opdagede den. For indimellem kan der i puberteten forekomme perioder, hvor man opdager nye tiltrækkende sider ved det modsatte køn, som er meget interessant lige i situationen, men så langsomt ”går i sig selv” igen.

Følelserne gør noget ved dig

Indtil nu har jeg skrevet lidt om selve det fænomen, at ens seksuelle lyst kan være bundet til visse kropsdele. Noget helt andet, men mindst ligeså vigtigt, er de følelser, der er forbundet med det. Du beskriver det som pinligt, og at du føler dig underlig ved at have det, som du har det.

Find en at tale med

Selvom jeg ud fra det du skriver ikke helt kan aflæse, hvor stærk din lyst knytter sig til fødder, så er det en god idé at finde en at tale med om de følelser, du har omkring det. For det første fordi at det, man synes, er pinligt, ofte er fordi, man føler, at det er lidt forbudt. Forbudte ting har en særlig tiltrækningskraft på os, så hvis man ikke får talt med en, der ved noget om det, kan problemet med tiden vokse sig større. Det bedste ville være at tale med en terapeut eller psykolog, som kan hjælpe dig med at få afklaret de følelser, du har. Det er desværre også bare en dyr løsning. Alternativt kan du tale med en voksen, som du har tillid til. Det kan være rart, at det ikke lige er en af de allernærmeste, man snakker med om disse ting. Så jeg vil foreslå, at det kan være en præst, en leder i en ungdomsklub e.l.

For det andet kan dét, at man ikke vil sige det til nogen, føre til, at man bliver bange for at åbne sig overfor nogen som helst, fordi man er bange for, hvad de vil tænke, hvis de fandt ud af, at man har det sådan. Det kan give konsekvenser for de venskaber og familierelationer, du har. Ikke mindst kan det give problemer i et kæresteforhold, eller bare det at indlede en kontakt til en pige, fordi man er bange for, at vedkommende vil opdage det, man synes er pinligt.

Gud har skabt os med seksualitet

Din anden del af dit spørgsmål angår den bibelske vejledning på området. Det er dejligt at høre, at du ønsker at lade Bibelen være rettesnor for dit liv. Bibelen ser sex som en fantastisk gave til os, og de retningslinjer, vi får der, er for at beskytte denne uvurderlige gave.

Den bibelske tanke med sex er, at det er en sammensmeltning mellem én mand og én kvinde, der har lovet hinanden, at de vil elske og ære hinanden, indtil døden skiller dem ad. Sex er en mulighed for at udtrykke kærlighed på et dybere plan, end ord kan sige. Gud har skabt os med den seksuelle lyst, og den må vi bare være glade for og sige tak for.

Når lyst bliver til begær

Det er vigtigt for mig at understrege, at det ikke er, fordi det lige er kvindefødder, du tænder på, at det kan gå hen og blive en synd. Men det er, hvad man gør med den følelse og tiltrækning, man har. Man kan ikke undgå at lægge mærke til det smukke og tiltrækkende ved kvinder, som omgiver os, men vi kan gøre noget ved, om denne lyst får lov til at udvikle sig til et begær, som optager vores tanker så meget, at vi næsten ikke kan tænke på andet.

Det at tænde på et andet menneske er ofte startskuddet til noget langt større. Det kan udvikle sig til et dybt fortroligt fællesskab mellem to mennesker, og i dette fortrolige fællesskab er sex helt fantastisk. Hvis vi begynder at dyrke det, der tænder os, for eksempel ved at se porno eller på andre måder bevidst at opsøge lysten for dens egen skyld, bliver lysten løsrevet fra det fællesskab, som oprindeligt var tiltænkt.

Vi er forskellige og har hver vores kampe. Derfor betyder det ikke så meget, om det lige hedder porno, men hvis det tænder dig seksuelt at søge på billeder af kvindefødder, har det nøjagtigt samme funktion som porno – og så er det uden for den ramme, Gud ønsker, vores seksualitet skal udfolde sig i.

Jeg vil slutte med at minde dig om, at ingen kan undgå at synde. Det kæmpe privilegium ved at være kristen er, at vi ved, at når vi synder, kan vi bede om tilgivelse. Og som et Guds barn må du hvile i, at Gud elsker dig og allerede har tilgivet al din synd, fordi Jesus er død for den.

Jeg håber, jeg har kunnet give dig lidt svar på alle de tanker, du går med. Ellers er du meget velkommen til at spørge igen.

Venlig hilsen
Mikkel

Opdateret 15.20.2020