Min kæreste ville gerne have prøvet sex med andre - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.dk. Jeg skriver angående min kæreste, som jeg elsker utroligt højt. Han er min bedste ven, og vi har snart været sammen i 7 måneder. Alt går som det skal... og dog ikke alligevel.

Vi havde en god snak igang i aftes, hvor vi fik snakket om alt mellem himmel og jord. Jeg spørger ham så, om han har mere, han vil sige og dertil svarer han ja. Vi var begge hinandens første gang - dvs. også hinandens første kærester.

Han siger så til mig, at han ville ønske, at han havde prøvet noget mere seksuelt, inden han mødte mig. Han siger, det er ligemeget nu, men at han ikke kan lade være med at tænke på det. Han tænker nemlig fremadrettet og siger: "Hvad nu hvis vi bliver gift, og du stadig kun er den eneste pige, jeg har været sammen med?" Jeg siger selvfølgelig, hvordan jeg har det med det; at det ikke kommer an på det. At jeg er glad for, at jeg har ham i mit liv, og dét er nok. Han siger, at det er en drengeting: det med at have prøvet at være sammen med 3-4 piger, inden man møder hénde - den rette. Alligevel siger han, at jeg ikke skal tænke over det, og vi må tage en dag ad gangen og se, hvad der sker.

Det er her, jeg er forvirret. For det første er jeg såret over at høre sådan noget, da jeg slet ikke har det på samme måde. Vi elsker hinanden, så hvorfor tænke den tanke? Er han bange for fremtiden, når han tænker seksuelt? For han vil prøve mere? Udfordre sig selv, nu hvor han ikke længere er jomfru? Han siger alligevel, at jeg ikke skal tænke på det, fordi at han elsker mig og elsker det, vi har sammen.

Jeg har det helt fint med, at han er den eneste fyr, jeg har været sammen med i en alder af 21 år og stod det til mig, kunne jeg sagtens være sammen med ham resten af livet - så meget betyder han for mig.

For det andet er jeg bange for, at det er min angst, der spiller ind. Om jeg analyserer og tænker for meget over det, da jeg er bange for at være alene - angsten for at miste ham.

Og for det tredje: Skal jeg bare tage en slapper og se, hvad der sker mht. fremtiden?

Anonym92, 21 år

SVAR:

Kære “Anonym92”

Tak for din henvendelse til AdamogEva.

Min kæreste ville gerne opleve sex med andre end mig

Du fortæller, at du har en kæreste, som du elsker højt. For nylig havde I en rigtig god snak med hinanden om mange ting. Det var dog også en snak, som skabte forvirring hos dig, fordi din kæreste fortalte dig nogle ting, som du har svært ved at forholde dig til.

Han fortalte dig, at han gerne ville have prøvet noget mere seksuelt, inden han for alvor bandt sig til dig. Han havde forestillet sig, at han nok skulle have være sammen med 3-4 piger, inden han sådan ville slå sig til ro.

Nu har I to jo så fundet hinanden og er hinandens første kærester. Derfor har han jo så, indtil videre, ikke fået dette ønske indfriet. Og hvad så nu, tænker du nok? Er du bare den første på vejen og bliver kasseret, når han skal videre til den næste? Din kæreste slår det hen og siger, at I bare skal tage en dag ad gangen og se, hvad der sker.

Sådan nogenlunde forstår jeg din problemstilling.

Det er naturligt at have drømme og fantasier omkring sex

Respekt for, at din kæreste deler disse tanker med dig! Det er der grund til at være taknemmelig for. Han kunne have beholdt dem for sig selv og så pludselig have forladt dig, hvis det viste sig, at han måtte forfølge sine drømme.

Jeg forestiller mig, at din kæreste er på nogenlunde samme alder som dig. Det er en alder, hvor der for mange foregår mange tanker omkring det seksuelle. Man er stadig ved at finde ud af, hvordan ens egen seksualitet er indrettet. Man har måske fantasier og drømme om, hvordan seksualiteten skal udleves og også tanker om, hvordan man kan komme til at afprøve det i virkeligheden. Det kunne være sådanne mekanismer, der er i spil hos din kæreste.

Hvis man nu finder sig en kæreste og kun prøver at have sex med denne ene, kunne man godt få den tanke, at man ville komme til at gå glip af noget. Hvad nu hvis han/hun ikke lige tænder på det samme som en selv? Hvad nu hvis der er drømme eller fantasier, som ikke rigtig kan leves ud i dette forhold? Så vil man jo komme til at skulle begrænse sin seksuelle udfoldelse. Det kan være skræmmende at tænke på i en alder af 21. På det tidspunkt er det seksuelle jo nærmest ikke startet endnu.

Det kan godt give noget at tænke over, både for din kæreste, som måske føler, at han ikke kan udleve sig selv helt frit og også for dig, som er i tvivl, om du kan bruges i længden.

Det er sundt og godt at sætte visse rammer for udlevelsen af sin seksualitet

Mit syn på dette fænomen er, at det er helt naturligt at have seksuelle følelser, fantasier og længsler. Samtidig er det helt naturligt for mig, at man vælger at sætte disse fantasier og længsler ind i nogle rammer, som man beslutter sig for med sin sunde fornuft. Det er for eksempel, det man gør, når man i et parforhold beslutter sig for, at man ikke vil være hinanden utro. Det er et valg man tager, fordi man er overbevist om, at det er det bedste for det forhold, som man gerne vil værne om.

Man kan godt have lyster og drifter, som en sen nattetime, hvor man måske har lidt alkohol i blodet, kan friste en til et lille sidespring. Men fordi man på forhånd har taget en beslutning om, at det ikke skal ske, kan man modstå denne fristelse og på den måde vise hinanden respekt og passe på det forhold, som er det vigtigste.

Er det at begrænse sig selv? Ja, det er det. Går man glip af noget? Ja, det gør man. Giver det alligevel god mening? Ja, det gør det, fordi man vælger noget, som er vigtigere.

Din kæreste skal foretage et valg

Jeg mener, at din kæreste står overfor et valg. Hvad er det vigtigste:

  1. At være sammen med dig og arbejde sammen om at udvikle et varigt forhold
  2. At udleve sin forestilling om at skulle have haft sex med 3-4 piger

Det kan ikke lade sig gøre at gøre begge dele – for mig at se. Vælger han 1, må det gøres helhjertet. Efter min mening kan man ikke udleve og udvikle et godt og varmt parforhold, som er baseret på, at det gør vi ‘indtil videre’, eller ‘vi tager en dag ad gangen og ser, hvad der sker’. Et godt parforhold kræver, at begge konstant arbejder aktivt med på at skabe det og VILLE det.

Der er ikke noget, ‘der sker’ af sig selv. Det som kommer til at ske, baserer sig på, hvilke beslutninger I to tager eller lader være med at tage for jeres forhold. Hvis din kæreste en dag siger til dig, at han er nødt til at slippe dig for at udleve denne tanke, så er det ikke noget. der bare sker. Det er en beslutning, han tager, og som han selv vælger.

Du skal foretage et valg

Det er min oplevelse, at den forvirring du mærker, er følelsen af, at din kæreste ikke har givet dig en klar melding på, om han vælger 1 eller 2. Det stiller dig overfor et valg:

  1. Vil du ‘tage en slapper og se, hvad der sker’ lige som han?
  2. Vil du bede ham om at tage stilling til sit valg?

Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal råde dig til. På den ene side synes jeg, du har krav på at vide, hvad han vil med dig. På den anden side er det forståeligt, at han har brug for lidt tid til at tænke, hvis det først nu går op for ham, hvilket valg det egentlig er, han står over for. Det er en stor beslutning at være kærester ‘for evigt’, og der vil klart være noget, som man i samme omgang siger nej tak til og kommer til at gå glip af. Det kan være svært at overskue og være et svært valg.

Giv ham tid og afkræv et svar

Jeg tror, mit råd til dig er, at du tager en snak med ham om dette emne igen inden alt for længe, og at du måske beskriver den beslutning, han står overfor, med udgangspunkt i denne mail, hvis det giver mening for dig. Samtidig kan du sige til ham, at du godt kan forstå, det er en svær beslutning, og at du gerne vil give ham tid til at tage denne beslutning. Dernæst kan I tale om, hvor lang tid han har brug for, og hvor lang tid du kan give. Det kræver, at du gør op med dig selv, hvor længe du kan leve med at ‘tage en slapper’ og leve i uvished, om han for alvor vil dig.

Jeg synes, du skal lytte til din ‘forvirring’ og ikke ignorere den. Jeg synes, du skal tilstræbe at få en afklaring indenfor noget, som du synes er en overskuelig fremtid. Om det er en måned eller et halvt år kan du selv mærke. Bevar dialogen med din kæreste og lyt til dit indre og beslut, hvad du vil med dit liv, uanset at din kæreste måske ikke er klar til at beslutte sig for sit.

Jeg ønsker det bedste for dig og din kæreste og fortsat god dialog!

Med venlig hilsen
Benny