Tænder på at se mænd få slag i skridtet – skammer mig ...

Vis spørgsmål

Hej folkens, jeg er 15 år og forholder mig anonym og ønsker virkelig lidt hjælp her. Jeg tænder meget på at se mænd blive slået i skridtet, hvilket jeg egentlig skammer mig meget over.

Jeg tænder delvist også på det, som langt de fleste mænd gør - almindelig sex. Jeg har ikke fortalt nogen, at jeg tænder på det her, fordi jeg som sagt skammer mig over det og ønsker virkelig at tænde på noget andet - sex, men hvordan gør jeg det?

Håber virkelig I kan hjælpe mig!

J, 15 år

SVAR:

Kære J

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Tak for din tillid til os, som skal svare.

Seksualiteten kan forandre sig

Seksualitet er noget mærkeligt noget. Hvorfor tænder nogen på noget, og andre på noget helt andet? Hvorfor bliver vores vej med de seksuelle følelser så forskellig?

Måske fordi seksualdriften er noget, som er givet os med det, at vi er mennesker. Noget af seksualiteten ligger i vores DNA og hormoner og vokser frem og modnes, mens vi er teenagere. I den proces kan seksualiteten formes af de ting, vi møder undervejs.

Hvordan en særlig lyst kan opstå

Som det seksuelle vokser i os, mens vi er teenagere, kan der ske det, at noget tillægges seksuel betydning, som normalt ikke har det. Fordi det mere eller mindre tilfældigt blev blandet ind i de seksuelle følelser, som rasede rundt i kroppen på os. Og hvis man så mærker, at her er der noget, som der var noget seksuel energi i, så er man tilbøjelig til at vende tilbage og prøve det igen, og så kan det langsomt blive til noget, som er meget seksuelt ladet for os. Noget vi tænker: det her tænder mig. Det har jeg brug for, for at blive tændt. Det er, som om en stikkontakt er blevet tændt i os, og der er sket nogle koblinger, som gør, at det nu hænger sammen for os.

Forvirring af symboler

Hvordan det er opstået for dig, er måske svært at sige noget om. Men man kan tale om, at der er sket en forvirring af symbolerne. Ting som ikke normalt ville hænge sammen, er blevet koblet sammen. Et billede, som symboliserer vold, kamp og magt er blevet tillagt seksuel betydning. Normalt vil billedet af mænd, der bliver sparket i skridtet, være et tegn på smerte, på overvindelse, på nederlag. Manden rammes der, hvor han er aller svagest, han bliver overvundet, sættes ud af spil, kastreres.

Man kan vel sige, at det så lige er sket for dig, at noget som symboliserer nederlag og undertrykkelse er blevet til noget, som har en seksuel betydning. Du er ikke den eneste, som har oplevet en forvirring af symbolerne, så noget der ikke i sig selv bærer seksuel betydning er blevet tillagt seksuel betydning. Og der er sikkert også andre, som har oplevet netop den kobling, du oplever.

Hvordan leve med det, når man ikke ønsker, at det skal være sådan, og også ved, at det ikke er noget, som kan leves ud? For du kan ikke leve det ud i virkeligheden. Det vil være vold, en krænkelse af et andet menneske og noget strafbart. Men det betyder ikke, at der ikke er en vej for dig.

Forslag

  1. Beslut dig for, at du ikke vil give mere energi til koblingen af slag i skridtet og det seksuelle. Du tager energien ud af det ved ikke at dyrke det i dine fantasier eller bruge det som billede i forbindelse med onani. Du tager energi ud af det, ved ikke igen og igen at lægge nye billeder fra porno ind i dit sind, som understøtter dette. Det betyder ikke, at du slipper af med lysten lige med det samme. Det betyder bare, at du ikke holder det i live, som man lægger mere brænde på ilden og dermed holder den i live. Det kan godt ske, at det altid vil ligge der, som noget du ved, du også kan tænde på. Men ved ikke at dyrke det vil det sandsynligvis med tiden miste sin magt.
  2. Tænd nogle af de andre knapper i stedet. Du ved, at du også delvist tænder på almindelig sex. Når og hvis du har seksuelle fantasier, så hold dig selv til det, som du gerne vil have skal vokse mere frem i dig. Det er ikke sikkert, at det har helt den samme intensitet eller nydelse. Men tænk så på, at du er i gang med at skifte de symboler ud, som tænder dig. Du er i en proces med helbredelse af symbolforvirringen.
  3. Find evt. en du kan snakke med om tingene, så du ikke går helt alene med kampene. Og så det ikke vokser sig stort i dine tanker. Når man er alene med tingene, så kan man gå ind i en selvkredsen, som indimellem skal brydes ved, at man får luft overfor en anden. Her kunne en terapeut være en god ide. Det er en måde også at arbejde med skammen på og alle følelserne af at være forkert. Ved at turde tale med et menneske om det, som ikke fordømmer dig, så kan du bryde noget af magten, som ligger gemt i skjultheden.
  4. En terapeut vil måske også kunne hjælpe dig til den selvindsigt, som gør, at du måske kan forstå, hvorfor lige netop disse to ting blev blandet sammen for dig. Kunne der være ting i det, som handlede om vrede mod mænd? Er der en historie med ydmygelse? Har du oplevet noget, som har såret dig? Hvordan er dit billede af dig selv? Er du en, som forstår, at han er værd at elske? Jeg aner selvfølgelig ikke, hvad det er for ting, der vil dukke op for dig, men måske er der nogle andre områder, som også skulle/kunne arbejdes med. Du kan evt. finde en at tale med her på hjemmesiden ved at klikke på fanebladet Ressourcer.
  5. Du skriver ikke noget om tro – så jeg har svaret dig uden at referere til noget med tro. På AdamogEva.dk har vi en baggrund med tro på Gud – så her til sidst vil jeg bare sige, at hvis du har en tro og beder til Gud, så kunne du jo bede ham om at komme og være hos dig midt i det hele. Bede ham fortælle dig om sin kærlighed. Bede ham hjælpe dig med at lade være med at dyrke netop denne kobling af tingene.

Jeg vil ønske dig alt godt i din vej videre!

Ole