Kvinde: Jeg er forelsket i en homoseksuel mand – hvad skal vi gøre?
Jeg har mødt en sød fyr for et år siden. I starten skrev vi sammen og har siden snakket en masse sammen og besøgt hinanden. Vi er meget ens og drømmer om de samme ting. I sommers holdt vi ferie sammen, hvor han besøgte min familie. Jeg er med tiden blevet forelsket i ham, men han har hele tiden virket lidt usikker på det hele. Han har så breaket, at han er homoseksuel, hvilket han har haft rigtig svært ved at få sagt, og det har fyldt meget for ham. Han er dermed også forvirret over, hvad han føler, og om han kan blive forelsket i mig, men han vil alligevel meget gerne giftes og have børn.
Mit spørgsmål er nu: Giver det overhovedet mening som heteroseksuel kvinde at indlede et forhold med en homoseksuel mand? Han ønsker ikke at leve sin homoseksualitet ud, men vil leve i overensstemmelse med Bibelen. Da jeg er forelsket i ham og rigtig gerne vil ham, ser jeg måske ikke situationen helt klart. Vi er hinandens bedste venner og passer vildt godt sammen åndeligt og personligt. Men kan de manglende følelser/tiltrækning fra hans side stå i vejen for det hele? Kan man arbejde på det, eller vil det blive alt for udfordrende og kun dømt til at gå galt?
Kvinde, 25 år

SVAR:
Hej M
Tak for dit spørgsmål. Det lyder dejligt, at du er blevet forelsket i en mand, og han også er interesseret i dig.
Giver det mening?
Først svar på dit spørgsmål: Ja, det giver mening, at I prøver et forhold af. Kærestetid er jo netop en uforpligtende periode, hvor man skal finde ud af, om man kan og vil vokse sammen til et mere intimt og intenst samliv. Det er rigtig godt, at han på forhånd har fortalt dig om sin seksualitet. Det gør det meget nemmere at gå ærligt ind i et forhold og tale sammen om sex.
I jeres tilfælde er det et område, hvor I måske ligger langt fra hinanden, men mit råd er: Prøv og se, hvordan det går. Som jeg forstår det, er han åben for tanken om at være i et heteroseksuelt forhold. Måske har han i virkeligheden en biseksuel orientering. Det er noget, han må finde ud af – måske bl.a. ved at blive kæreste med dig.
Giv tid og vis respekt
Det er vigtigt, at du giver ham plads og tid i dette her og ikke prøver at presse noget igennem, men respekterer hans grænser, selvom du måske oplever dem som meget stramme. Du skal også indstille dig på, at det måske kan blive en forholdsvis lang kæresteperiode, før han er klar (hvis han nogensinde bliver det). Du må altså indstille dig på meget tålmodighed og små skridt af gangen.
Det kan også være, at han eller I hurtigt finder ud af, at det ikke går. Det er dog altid godt og vigtigt at arbejde med sin evne til at være tæt sammen med et andet menneske, uanset om I ender med bare at være venner. Det vil du også kunne bruge fremover, hvis det ender med, at du må finde en anden kæreste. Så se det ikke bare som et nederlag, hvis forholdet ikke holder.
Glæd jer over at være sammen
Det er mit råd, at I fokuserer på samvær og fællesskab og glæden ved bare at være meget sammen og ikke forcerer noget seksuelt ind i jeres forhold før et eventuelt ægteskab. I kan jo begynde med at se, hvordan han oplever at holde i hånd og kysse.
Du fortæller ikke, hvor gammel han er, og om han har været aktiv homoseksuel, men ja, man kan godt arbejde med den side af sig selv. Uanset hvor han er, eller hvilken livsstil han ender med at vælge, er det godt at arbejde med sin seksualitet i forhold til at skabe sunde relationer. Hvis I ender med at holde sammen, er det afgørende, at han får den side vendt, inden I bliver gift – det vil sige, at han forholder sig til at være biseksuel i et heteroseksuelt ægteskab. Ellers kan det nemt gå galt. Men forbereder I jer godt, er det bestemt ikke dømt til at gå galt.
Jeg vil gerne gøre dig og ham opmærksom på KNUS. Det er et fællesskab af kristne, hvor flere har netop den problemstilling, du spørger til, og vi vil gerne stå til rådighed med fællesskab og vejledning. Du er velkommen til at kontakte os her.
Med venlig hilsen
Peter Nissen