Hvornår kan jeg blive gravid efter brug af p-sprøjte?
Hej. Jeg skriver, da jeg har nogle spørgsmål omkring graviditet. Min kæreste og jeg har været sammen i fem år. Vi har en skøn datter på snart 2 år. I jan. fik jeg en p-sprøjte hos lægen. Fik så indsprøjtet en igen i april, som skulle vare indtil juli. Derefter troede jeg, at jeg kunne blive gravid. Vi har så prøvet og prøvet i nu 5 mdr. og der sker ikke noget. Jeg har taget en ægløsningstest i en hel måned, men har ikke haft ægløsning. Er det normalt??
Kan jeg gøre noget for at få det sidste ud af kroppen fra p-sprøjten?
Håber sådan på et svar, da vi gerne snart vil udvide familien. Det skal lige siges, at ingen af os ryger og vi lever sundt.
vh. C, 21 år

SVAR:
Kære C
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg vil starte med at sige tillykke til dig og din kæreste med, at I nu er det sted i jeres liv, at I synes at kunne klare endnu et barn. Familieforøgelse er næsten altid et stort vendepunkt i et forhold, kræver god kommunikation og lægger press på parforholdet, også selvom I allerede har et barn sammen. Derfor synes jeg, det godt, at I allerede har været sammen i fem år og derfor formentligt kender hinanden på godt og ondt.
Endnu ingen grund til bekymring
Der kan gå op til ni måneder efter en p-sprøjte, før kroppen er klar til ægløsning og til at blive gravid. Du skriver, at du fik din sidste p-sprøjte i april måned, derfor er der endnu ingen grund til bekymring. Der er ikke noget, man kan gøre for at få det sidste hormon ud af kroppen – andet end at vente. Du er jo 21 år og har tiden for dig, så hav tålmodighed. Du skal vide, at selv derefter kan der gå tid, inden du bliver gravid. Det er normalt, at man har ubeskyttet sex op til et år, inden man bliver gravid.
Du skriver desuden, at du allerede nu har benyttet en ægløsningstest. Ofte bliver par, som er opsatte på at blive gravide, ikke gravide, fordi der sker en hormonel ændring i kvindens krop pga. bekymring, stress og presset over at man SKAL blive gravid. Sandsynligheden (det første års tid) for at blive gravid er større, når man tager det stille og rolig og lader tingene ske af sig selv. Derfor er mit råd: Prøv at lade være med at blive opslugt af ’projekt baby’ og i stedet nyd tiden med manden i dit liv, jeres barn og al den gode sex.
Kh Birthe