Kommer ekskæreste tilbage, hvis jeg arbejder med mit selvværd?

Vis spørgsmål

Hvor skal jeg begynde? Det hele handler om, at jeg har haft en kæreste, som er 16 år ældre end mig (hun er 37 år). Vi var sammen i 1 år og 6 måneder. Det er ikke et forhold, man ser tit, men det hele startede med en løgn, da jeg løj om, at jeg var 26 år, for jeg vidste, jeg ellers aldrig vil have en chance. Efter noget tid fortalte jeg min rigtige alder, men på det tidspunkt var hun blevet vild med mig, så vi begyndte at ses, og mere blev til mere.
Jeg mødte hendes 2 børn, en dreng på 5 og pige på 11. Jeg trådte ind i deres familie med storm og blev en del af deres hverdag og var lige pludselig i en alder af 21 år papfar for 2 børn. Jeg var vild med rollen, og jeg elsker ungerne, og jeg elsker hende.

Men vi havde også vores udfordringer, især aldersforskellen, som vi ikke kan komme udenom, og så havde hun nogle problemer i forhold til kærlighed, da hun har haft en hård barndom med en mor, som er alkoholiker og en far, som er psykisk syg, og hun har ingen kontakt til ham. Så hun har altid bildt sig ind, at hun hverken kan elskes eller elsker nogen.
Jeg har selv haft en del problemer i forholdet, da jeg tit har løjet og aldrig har hvilet i mig selv, så jeg har løjet meget over for mig selv. Jeg har heller ikke givet hende den luft, hun har haft brug for som enlig mor til 2 og et krævende job, og hun er en kvinde, som har brug for frihed og for alenetid.

Da hun slog op med mig, gik der en uge, hvor hun virkelig var i tvivl, om det var den rigtige beslutning. Så en aften, da jeg havde fået nok, skrev jeg i ren jalousi til en af hendes gode veninder, og samtalen begyndte at gå hen, hvor den ikke skulle have været, da jeg lagde an på hende og gik langt over grænsen.
Det fik bægeret til at flyde over hos min ekskæreste, og den fejl fortryder jeg virkelig oprigtigt, da det er hende, jeg elsker, og jeg kunne ikke finde på at være sammen med veninden, men det skete af ren jalousi.

Hun er min første store kærlighed, og jeg har været helt nede, men er på vej op nu. Vi er begyndt at snakke sammen igen, da hendes søn savner mig helt vildt, og han har grædt meget, efter han hørte, vi ikke var sammen mere, da jeg virkelig har været en far for ham.
Han elsker mig virkelig, så jeg blev en aften inviteret ud til dem, og vi hyggede os alle 3. Men da ungerne var lagt i seng, sad vi ved køkkenbordet og fik snakket om det hele, da jeg har luret, at hun har fundet en ny; kun 3 uger efter bruddet med mig. Det er en gammel ven i starten af 30'erne, som hun har haft i lang tid, og de har en del af de samme interesser om naturen. Jeg fik alt det ud af hende om ham - også fordi jeg vidste det, da jeg har stalket hende - og så kom vi ind på alt om vores forhold. Hun har hele tiden vidst, at jeg har løjet en del og ikke hvilet i mig selv, men vores kærlighed har virkelig været oprigtig i perioder, og i nogle perioder ville hun gå så langt, at hun ville giftes med mig.

Det har bare været bygget helt forkert op, men nu er vi der, at hun stadig ser mig som en del af deres familie og af ungernes liv, og det er jeg glad for. Vi har aftalt, at vi skal starte forfra uden løgne osv., men hendes nye fyr ved hun ikke så meget mere om, da det er helt nyt for hende. Jeg vil bare virkelig gerne have hende tilbage, da jeg har alt det, hun mangler, men jeg ved godt, tiden ikke er den rigtige lige nu.

Jeg ved godt, vi ikke har en fremtid, men bare det at vi kunne være kærester og nyde tiden igen uden løgne osv. Tror I, der er håb? Og vil det måske kunne lykkes at få hende igen, når hun kan se, jeg virkelig har arbejdet med mig selv og mit selvværd, og hvis hun måske blev single igen?

Håber, I kan hjælpe mig :)

J, 21 år

SVAR:

Kære J, 21 år

Tak for dit spørgsmål. Du indleder med at spørge dig selv om, hvor du skal begynde i beskrivelsen af jeres forhold. Det kan jeg godt forstå, for der er mange oplysninger, som alle er vigtige for at forstå samspillet med din ekskæreste:

  • I begyndte med en løgn om din alder, og du har tendens til at lyve både over for dig selv og andre
  • Den store aldersforskel mellem jer
  • Hun har to børn, som ikke er dine, og I er glade for hinanden
  • Din kæreste er vokset op med en alkoholisk mor og en psykisk syg far og har det svært med ”kærlighed”
  • Du hviler ikke i dig selv
  • Du er jaloux, har stalket din ekskæreste og har haft et eller andet kørende med hendes veninde
  • Din ekskæreste har allerede fundet en ny ven, som hun ikke kender særligt godt

 Næsten alle punkterne er faktorer, der er eller kan være udfordrende for et parforhold. Det betyder ikke, at det er umuligt af have et forhold på den baggrund, men der er virkelig meget, der skal arbejdes med, hvis det skal blive vellykket og stabilt.

Hvad vil du give hende?

Du skriver, at du virkelig gerne vil have hende tilbage, da du "har alt det, hun mangler". Nu er jeg lidt fræk, men hvad er det, som du vil give hende? Det er ikke for at nedgøre dig, men når jeg læser dit spørgsmål, bliver jeg nemlig i tvivl. Hvad er dine ressourcer, når man ser bort fra, at du har en god kontakt til hendes børn?
Ét er følelsen af forelskelse og kærlighed, men hvordan ser du, at du og din ekskæreste er gode for hinanden; altså hvad foretager I jer, når I er sammen, hvad taler I om osv. Bygger I hinanden op, eller er udfordringerne større end udbyttet?

Få hjælp til at arbejde med dit selvværd

Jeg synes også, du skal spørge dig selv om, hvad det er, hun giver dig. Det er nemlig ganske usædvanligt, at en ung mand ønsker at binde sig til en kvinde, der er 16 år ældre, og som er mor til to børn. Mit råd til dig er altså at overveje mit spørgsmål grundigt.
Du skriver, at du gerne vil arbejde med dig selv og dit selvværd. Det, synes jeg, er rigtig godt. Jeg ved ikke, hvordan du gør det – får du hjælp af en terapeut, eller er du bare bevidst om, at det vil være en god idé? Hvis du er gået i gang med terapi, vil det kunne give dig et helt nyt syn på dig selv og på, hvad der er vigtigt og mindre vigtigt.

Når du derfor spørger, om du kan få hende igen på længere sigt, er svaret, at det ved jeg ikke. Svaret er også, at det heller ikke er sikkert, at du selv vil have hende, når du lærer dig selv bedre at kende og kommer til at hvile mere i dig selv.

Jeg tror, du kan have glæde af at læse artiklen Hvad er jeg værd? samt at kigge på nogle af de links, du finder til højre for svaret.

Mange hilsner, Henrik