Knude i brystet som dreng - hvad kan det være?
Jeg har haft en knude i brystet i ca. 4 måneder. Den er ikke øm og der er ikke kommet noget væske ud af den. Knuden er rimelig let og får øje på og få fat i. Jeg fik den en uge før/efter (kan ikke huske præcist) jeg havde været syg. Samtidig, da jeg fik den, var der masser af røde prikker omkring den. Det andet bryst er der ikke sket noget med. Skal jeg søge læge?? I en af artiklerne siger I det kan være en slags sygdom, hvilken? Jeg vil gerne læse lidt om dem.
Simon, 14 år

SVAR:
Hej Simon
Jeg kan ikke give et klart svar på dit spørgsmål. Det er jo meget normalt at have hævelse af brystkirtlerne i din alder, men de røde prikker har jeg ikke en god forklaring på. Det lyder ikke som infektion, da du ikke beskriver ømhed.
Måske er det tilfældigt, at du har bemærket prikkerne og knuden samtidig. Udslættet kan have været irritation eller allergi, for eksempel noget tøj der har irriteret.
Jeg tror ikke, at du har nogen sygdom. Det lyder ikke farligt, men jeg synes, at du alligevel skal tale med dine forældre, om du skal tage til læge.
Venlig hilsen
Lars Dysager, læge