14 år og hård klump i det ene bryst - er det normalt?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på snart 14 år, som har et problem, jeg håber, I kan hjælpe mig med. Det er sådan, at jeg i mit ene bryst føler en hård klump under og ved siden af min brystvorte. Er det normalt under ens brystudvikling?

Mine bryster er ikke samme størrelse (Hvilket jeg har læst, er helt normalt) Der hvor "klumpen" er, er mit største bryst. Det føles bare meget hårdere end det andet pga. klumpen.

Her den anden dag prøvede jeg at massere "klumpen", hvilket resulterede i at jeg nu har ondt i mit bryst (Har aldrig haft ondt i dem)

På nogle punkter blev klumpen mindre, men det gør bare ondt.

Hvad kan jeg gøre? Er den klump normal?

Hilsen pigen på snart 14

SVAR:

Kære Pige

Det er helt normalt, at der kan være forskel på brysternes størrelse, især mens de udvikles, men faktisk også hos voksne kvinder. Den knude, du har mærket i dit bryst, kan være en mælkekirtel, en fedtknude eller en lymfeknude, men der er vanskeligt at afgøre alene udfra en beskrivelse. Selvom din alder taler kraftigt imod, at der skulle være noget alvorligt, synes jeg alligevel, at du skal tale med din egen læge.

Mvh Mette