Klamydiapositiv med fast partner – hvordan er det sket?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg fik symptomer på klamydia i starten af sommeren. Jeg oplevede med nogle dages mellemrum, at der var smerter i min højre testikel, som gjorde det svært at gå normalt. Så jeg tog til lægen, og de ville tage en klamydiatest for at tjekke alle muligheder. Jeg grinte lidt, for jeg havde ikke set andre end min kæreste, som jeg har været sammen med i over 2½ år. Min test var positiv, og hendes var negativ.

Jeg havde klamydia for fire år siden og blev behandlet dengang. Og jeg var sammen med en anden for tre år siden. Kan det måske stamme fra hende, eller har det ikke været behandlet ordentligt for fire år siden?

Det er meget frustrerende, da min kæreste selvfølgelig kræver nogle svar på, hvordan det er kommet. Det samme gør jeg selv, da det ikke giver meget mening. Min læge kommer med meget uklare svar om, at det muligvis har været i dvale i min testikel.

Vil gerne finde ud af, hvad mulighederne er. Kan det fx starte i testiklen eller have ligget deri over så lang tid uden at have smittet min kæreste? Jeg håber, I kan hjælpe mig med at forstå min problematik.

J, 24 år

SVAR:

Kære J

Jeg kan forstå, du har fået påvist klamydia på trods af, at du har haft fast kæreste i 2½ år. Du har haft klamydia for fire år siden, som du har fået behandling for, og har haft ubeskyttet sex for tre år siden, men har ikke mærket symptomer før nu. Din kæreste har ikke klamydia. Din kæreste kræver nogle svar, og du synes ikke, din læge kan give en god forklaring. Derfor skriver du hertil.

Jeg har delt mit svar op i to dele. Første del om klamydia generelt, anden del om din aktuelle situation.

Klamydia

Klamydia er en bakterie, der overføres ved direkte seksuel kontakt. Man kan kun beskytte sig mod klamydia ved brug af kondom. Kun ca. halvdelen af smittede får symptomer på klamydiainfektion, og de opstår typisk inden for tre uger fra smitte. 50% af alle smittede får altså ingen symptomer på trods af, at de har klamydia.

Man kan potentielt gå med bakterien i lang tid, uden den giver problemer. Symptomerne kan godt opstå senere, men noget tyder på, at kroppen selv slipper af med klamydia inden for et par år, selv hvis den ikke behandles med antibiotika, som ellers anbefales.

Klamydia er meget sjældent resistent for antibiotika. Man kan altså kun vide med sikkerhed, at man ikke har klamydia, hvis man aldrig har haft ubeskyttet sex, eller man er blevet testet negativ. Mærkeligt nok viser undersøgelser, at faste partnere til klamydiapositive kun selv er positive i 75 % af tilfældene.

Din situation

I teorien kan du altså godt have båret rundt på bakterien i de sidste tre år. Sandsynligheden er nok ikke stor, men der er så vidt jeg ved ikke lavet studier, der har undersøgt præcist, hvor længe man kan bære rundt på klamydiabakterien uden at fremvise symptomer.

Jeg kan godt forstå, at din kæreste bliver mistænksom og kræver forklaring. Jeg tænker, det bedste du kan gøre er at snakke med hende, anerkende og rumme hendes følelser og få forklaret omstændighederne så godt, som du kan – evt. med henvisning til dette svar.

Når I har talt ud om det, tænker jeg, det er vigtigt at lægge det væk. Det betyder ikke, at følelserne og tvivlen ikke kan dukke op igen. Så må I tale om det en gang til. Det er vigtigt for et godt parforhold, at der er rammer, som er så trygge, at man kan dele også svære emner.

Måske kan du bruge vores artikler Konflikter i parforholdet og Den nødvendige tilgivelse som input til jeres samtaler.

Konklusion

Klamydia er en seksuelt overført sygdom, som smitter ved direkte kontakt. Symptomer opstår typisk tre uger efter smitte, men mange får aldrig symptomer, og man kan gå med smitten i årevis. 25 % af klamydiapostive har faste partnere, der er negative. Min klare anbefaling er at få snakket ud med din kæreste og skabe rammen for snakken ved at rumme hendes tvivl.

Jeg håber, det var svar på dine spørgsmål – ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mvh Jonas