Kastes ud i alt for meget – hvordan sige fra uden at såre?
Hej alle sammen. Først vil jeg lige sige, at jeg er super glad for den her hjemmeside, I har hjulpet mig rigtig meget og det er jeg taknemmelig for :D
Nu til mit spørgsmål: Jeg har en super dejlig kæreste, som elsker mig rigtig meget, han er bare den dejligste fyr, jeg nogensinde har mødt, MEN han kaster mig ud i alt for meget.
En dag, da vi skulle til rollespil (er lige startet), skulle jeg være tyv sammen med mi kæreste og nogle andre. Min kæreste gik over til vores leder og hviskede noget om mig, lige pludselig råbte han: DU DER ..... du skal være min højre hånd. Jeg vidste, at det var min kæreste, der havde sagt det til mig, og jeg var bare så bange for at ødelægge noget. Ti minutter efter gjorde han det igen, så der blev jeg både ked af det og bange.
Han vil også gerne ha, at jeg skal begynde at få nogle engelske venner, men jeg har svært ved engelsk. Jeg er bare så bange for, at han vil kaste mig ud i mange store ting, som jeg ikke kan finde ud af. Han elsker mig og det ved jeg, han gør det for min skyl, men det er bare lidt for meget sukker i min kaffe.
HJÆLP MIG!!!!!!!!!!!!!
Hvordan får jeg min kæreste til at holde op med at gøre sådan nogle ting imod mig (uden at gøre ham ked af det)
Den bange pige, 13 år

SVAR:
Kære bange pige
Mit helt korte svar til dig er. Mærk efter hvor din grænse går og få sagt stop. Hvis din kæreste holder af dig, så vil han også respektere dig, når du melder fra.
Du må ikke miste dig selv
Det er så vigtigt ikke at miste sig selv i et kæresteforhold. Selvfølgelig handler det at være kærester, om at gøre gode ting for den anden og ikke tænke så meget på sig selv. Samtidig er det også vigtigt, at der er plads til at være sig selv og ikke skulle lave om på sig selv for at kunne være i forholdet.
Ikke lyst til at blive kastet ud i ting, jeg ikke kan finde ud af
Måske bliver din kæreste ked af det, når du fortæller ham, hvordan du har det med at blive kastet ud på usikker grund, men måske han slet ikke er klar over dine følelser. Hvis du ønsker, at han skal handle anderledes i de situationer, hvor du føler dig presset, så bliver du også nødt til at fortælle ham, hvilke situationer det drejer sig om. Du fortæller ham ikke de ting for at gøre ham ondt, men for at passe på dig selv.
Du kan jo evt. guide ham ved at foreslå, at han næste gang lige spørger dig, om det er OK og om det er noget, du har lyst til.
Pas på dig selv. Mærk efter og få sagt fra.
Kh Vivian