Kan mine ændringer i underlivet skyldes svamp, som jeg før har haft?
Hej. Jeg er en pige på 15 år.
Her det sidste lange stykke tid har jeg kunnet mærke markante forandringer i mit underliv. Mit udflåd er ikke længere vådt, som det plejer, men mere tykt og hvidt, nogle gange en smule brunt.
Udover det har jeg svært ved at blive våd inden sex, og så gør det utrolig ondt ved indtrængning og de 2-3 stød ved samlejet, men så går det også væk. Sådan har det bare aldrig været før, det er først noget, der har været her de sidste par måneder. Jeg ved, det ikke er, fordi jeg ikke tænder på min kæreste, for jeg er altid utrolig tændt, inden vi gør det; jeg bliver bare aldrig våd. Og vi gør altid hans penis våd, inden vi går i gang, så det kan heller ikke være det.
Kan I hjælpe mig? Det er noget, der går mig utrolig meget på. Ved ikke, om det kan have noget at gøre med, at jeg her for et par måneder siden startede på p-piller. Desuden har jeg før haft svamp i underlivet.
Hilsner fra L

SVAR:
Hej L
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.
Udflåd og svamp
Du fortæller, at dit udflåd har ændret sig, og umiddelbart lyder det til, at du kan have fået svamp igen. Jeg vil derfor gerne henvise dig til dette svar, hvor jeg skriver lidt mere om svamp i skeden: Udflåd lugter rigtig grimt ved samleje – hvad kan det skyldes?
Du fortæller også om et andet problem – nemlig at du har svært ved at blive våd ved sex, og at det gør ondt. Begge dele kan skyldes svamp.
Seksuelt overført sygdom
Du må også være opmærksom på, om du kan have fået en seksuelt overført sygdom. Du skriver, at du tager p-piller, og jeg tænker derfor, at I ikke længere beskytter jer med et kondom? Hvis symptomerne ikke forsvinder efter en svampebehandling, så vil jeg anbefale, at du opsøger din læge, så du kan blive undersøgt.
Pas på dig selv
Inden jeg afslutter mit svar, vil jeg gerne sige lidt ekstra til dig; håber det er okay. Du skriver, at du er 15 år og fortæller om et aktivt sexliv. Jeg ønsker for dig, at du passer på dig selv og dit sexliv. Jeg vil derfor opfordre dig og din kæreste til at overveje, om I er klar til sex. Det tror jeg I rent fysisk er, og I har også vist stor ansvarlighed i at beskytte jer ved sex. Men følelserne skal også kunne følge med. I dette svar Vi brugte kondom, men er så bange for at være gravid beskrives det rigtig fint, hvorfor sex kan være godt at vente på.
Kærlig hilsen
Else