Kan min ekskæreste være gravid med mit barn?

Vis spørgsmål

Jeg sidder i den situation, at min ekskæreste er gravid. Jeg var sammen med hende den 28. juli, og vi gik fra hinanden dagen efter. Hun fandt en ny fyr med det samme og er nu gravid.

Hun påstår, hun havde menstruation efter, vi gik fra hinanden og inden, hun var sammen med den nye fyr, men hun har ikke nogen regelmæssig cyklus, kan jeg huske. Hun er sat til at føde 6. maj. Så befrugtningen er sket ca. 6. august, eller hvad?

Har læst mig frem til, at sæd kan leve i 4-6 dage efter samlejet. Og den skanning, hun var til sidst, læste jeg, tit var to dage for sent sat. Så det er ikke let at blive sikker ud fra skanningen?

Jeg elsker den pige højere end alt, og nu har hun ringet og vil bare have, jeg kommer tilbage. Men det kan jeg ikke, hvis det ikke er mit barn. Det bliver aldrig godt. Og da jeg forslog en abort i Sverige eller England, kvitterede hun med en blokering.

Vi har et barn i forvejen, og hun fatter ikke, at jeg ikke gider have alt det rod med andres børn i et forhold allerede i vores alder. Hun hopper mellem at sige, det er mit og hans. Og jeg magter det ikke mere. Jeg synes, det er barnligt at risikere at få et barn med en, hun lige havde mødt, efter vi var gået fra hinanden og så tro, jeg gider have noget med det barn at gøre, hvis det er hans.

D, 25 år

SVAR:

Hej D

Jeg kan forstå, du er i tvivl, om du er far til det barn, som din ekskæreste er gravid med. Jeg kan også forstå, at du føler, du står i et dilemma, da du elsker moren, men ikke ønsker at være far til et barn, som ikke er dit. Desuden synes du, det kunne være rart at vide med sikkerhed, om du er far til barnet, så din ekskæreste ikke kan holde dig hen.

Du er ikke far til barnet

Det er der to grunde til:
1. Din ekskæreste har haft menstruation efter, I har haft sex. Hvad enten menstruationen er regelmæssig eller ej, så har menstruationen det formål, at den udskiller slimhinde og ubefrugtet æg for at gøre klar til et nyt æg. Kvinder kan engang i mellem få pletblødning, hvor de egentlig skulle have haft menstruation, når de er blevet gravide, men det lyder ikke, som om det er tilfældet her.

2. Man regner fødselstidspunktet fra 40 uger efter første dag i sidste menstruation. Hvis terminen er 6. maj 2016, er første dag i sidste menstruation 31. juli 2015. Derfra går der ca. to uger til ægløsningen, som derfor må have været omkring 14. august. Hvis sidste gang, I havde sex, var 28. juli, så kan du altså ikke være far til barnet, fordi din sæd ikke kan overleve i to uger. Den kan kun overleve maksimalt 6 dage, som du selv skriver. Det er altså lidt misvisende, når man siger, en graviditet er 40 uger, for den er i virkeligheden kun 38. Og konklusionen er altså: Det er ikke dit barn.

Du er allerede far til et barn

Jeg kan forstå på dig, at du synes, situationen er rigtig træls. Jeg håber ikke, mit svar påvirker dit forhold til din ekskæreste sådan, at det går ud over det barn, I har sammen. Det er i forvejen svært at være forældre, og jeres situation gør det bestemt ikke nemmere. Ikke desto mindre er det vigtigt for et barn at have en far, og jeg er helt sikker på, at dit barn værdsætter dig og har brug for dig.

Et barn er en stor opgave, men også en stor gave. Jeg håber inderligt, at din ekskærestes barn må få en far. Jeg tror ikke, det har stor betydning for barnet, om det er en biologisk far, hvis det bare oplever sig elsket.

Utroskab og tilgivelse

Endelig har jeg lyst til at skrive til dig, at selvom det kan synes nærmest umuligt, er det muligt at komme videre også efter utroskab og svigt, som du har oplevet det. Måske kan det give dig noget at læse artiklerne Utroskab, Konflikter i parholdet og Den nødvendige tilgivelse.

Eller hvis I begge er indstillet på at arbejde med jeres forhold, fordi I i virkeligheden gerne vil være sammen, er det en god idé at tage på et parkursus som fx PREP. Nogle kommuner giver tilskud til deltagelse i et sådant kursus, som giver god hjælp til at få talt sammen og finde vejen fremad.

Jeg håber, det er svar på dit spørgsmål. Hvis ikke, må du endelig skrive og spørge igen. Det kan også være, at der dukker flere spørgsmål op. Så skriv endelig og spørg.

Mvh Jonas