Er min kæreste eller den anden far til mit barn?
Hej brevkassen.
Sagen er den, at jeg er gravid i uge 30. Jeg bor sammen med min kæreste, og vi glæder os ekstremt til, at barnet kommer.
Dog er jeg med tiden blevet i tvivl om faderen til barnet, da jeg i begyndelsen af september havde sex med en anden ... Min termin er sat til d. 4 juni. Jeg har ingen idé om, hvornår jeg sidst havde min menstruation, for sådan noget noterer jeg desværre ikke.
Jeg har prøvet at læse mig frem til forskellige ting, og nu hvor min termin er d. 4 juni, står der, at barnet er undfanget omkring d. 11.-12. september. Vil det så sige, det skal være omkring der, jeg havde sex, som så gælder i forhold til barnet? Eller kan det godt være sex omkring d. 28. august, der har gjort mig gravid?
Kvinde, 18 år

SVAR:
Kære kvinde
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil svare dig, så godt jeg kan.
GRAVID
Tillykke med, at du er gravid og snart bliver mor. Det er så fantastisk, at et lille barn kan dannes og vokse i sin mors mave, og du mærker sikkert allerede masser af liv og bevægelser derinde fra. Dejligt at høre, at du og din kæreste glæder jer til barnet. Det er skønt at blive forældre, men også en overvældende tid, hvor mange følelser kommer i spil, og hvor det er vigtigt at kende hinanden godt og have tillid til hinanden som par.
HVEM ER FAR TIL BARNET
Du skriver, at du er blevet i tvivl, om det er din kæreste, der er far til barnet, da du havde sex med en anden på det tidspunkt, hvor du blev gravid. Ud fra din terminsdato er det mest sandsynligt, at du er blevet gravid omkring d. 11. september (+/- en uges tid), men der er altid en vis usikkerhed i forhold til terminsskanningen, så helt sikkert kan du ikke regne med det.
Hvis du er blevet skannet senere end de første 3-4 måneder i graviditeten, kan der være større usikkerhed i forhold til beregningen, da barnets vækst herefter begynder at være mere individuel og derfor ikke kan forventes at passe ind i bestemte formler.
SNAK SAMMEN
Har du snakket med din kæreste om det? Eller kender han ikke til dine tanker og bekymringer? Hvis du ikke allerede har snakket med din kæreste om det, er det vigtigt, du fortæller ham om det, så I sammen kan finde ud af, hvad I skal gøre. Hvis ikke han endnu ved noget, vil han sikkert blive meget ulykkelig og ked af det. Måske bliver han vred på dig eller dybt skuffet og såret. Jeg håber, I allerede har snakket sammen om det, men hvis ikke må du være forberedt på, at han vil reagere. Og det skal han have lov til. For det er som at sprænge en bombe at fortælle din historie.
Du skriver, at I glæder jer ekstremt til barnet, så jeg får indtryk af, at du har en kærlig og omsorgsfuld kæreste, der gerne vil både dig og barnet. Derfor skal du være ærlig overfor ham og fortælle ham om det hele. I går en tid i møde, hvor I som forældre skal træffe store og små beslutninger sammen, og I har brug for at kunne stole på hinanden og at kunne støtte jer til hinanden.
Jeg kender ikke meget til dig og ved ikke, hvordan du selv har det med det – men uanset hvordan, vil jeg opfordre dig til også at fortælle din kæreste det. Det er vigtigt, at du fortæller, hvorfor du havde sex med en anden, og hvad du har tænkt siden, og hvad du tænker nu. Fortæl ham om, hvordan du har det med snart at blive mor; fortæl ham, hvad han betyder for dig og hvilke tanker, du har om jer som par. Og fortæl ham også om, hvordan det er ikke at vide, hvem der er far til barnet og om, at du har været utro. Og lad ham fortælle, hvad han tænker om det hele.
BED OM TILGIVELSE
Mest af alt vil jeg opfordre dig til at bede om tilgivelse. Hvis du elsker din kæreste og ønsker at blive forældre sammen med ham, må I have rene linjer mellem jer. Jeg kender hverken dig eller din kæreste og ved derfor ikke, hvordan I reagerer hver især – men du er nødt til at fortælle ham om det og bede ham tilgive dig.
Jeg er klar over, at det nok ikke bliver let – hverken for dig eller din kæreste, men kun med ærlighed og tilgivelse kan I komme videre sammen og skabe det rette fundament for den lille familie, I snart bliver. Læs mere om det i vores artikler Den nødvendige tilgivelse og Kærlighed i praksis.
DNA-TEST
Hvem der biologisk er far til barnet kan påvises ved DNA-test. Sådanne test kan man selv bestille, og ellers kan du få hjælp til det af din læge.
Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Det er en svær situation at stå i, og måske kan du også finde hjælp i nogle af de svar, andre har fået i lignende situationer:
Kan min flirt være far til min baby?
Gravid – hvem er faderen?
Lavede en bommert – hvem er far til mit barn?
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Anette