Kan jeg blive steril af P-sprøjte?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg ville spørge, om jeg kan blive steril af p-sprøjte, fordi at jeg ikke har fået min menstruation endnu efter et halvt års tid, og derfor er jeg ikke glad for ikke at få den. Jeg har været til læge, og det er ikke noget hormonelt, men hvad kan det så være?

Og min familie er ikke glad som mig selv. Men jeg er bange for, at jeg ikke kan gå i seng med nogen, før jeg har været til gynækologi, og hvad skal jeg gøre?

T, 26 år

SVAR:

Kære T

Du kan ikke blive steril af p-sprøjte. P-sprøjten virker i 3 måneder, derfor skal du til læge hver 3. måned og have en ny indsprøjtning. Det vil sige, at du 3 måneder efter indsprøjtningen kan blive gravid. Dog kan der gå op til 1 år, inden kroppen er sig selv igen efter p-sprøjten, så jeg tror ikke, der er grund til bekymring.

Du skriver, at du har været ved din læge, og at det ikke skyldes noget hormonelt, at din menstruation ikke er kommet. Jeg regner med, at din læge også har lavet en graviditetstest, ellers synes jeg, du skal få lavet en, da manglende menstruation kan være tegn på, at du er gravid.

Det er en rigtig god ide at blive set af en gynækolog for at se, om der er en anden forklaring på din manglende menstruation. Hvis du fortsat har sex og ikke ønsker at blive gravid, er det vigtigt, du beskytter dig ved at bruge et kondom. Vent med at tage p-piller eller andet hormonelt, til du har talt med gynækologen eller din egen læge.

Mon du har læst dette svar: Hvornår kan jeg blive gravid efter brug af p- sprøjte?

Læs også artiklen Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?

Kærlig hilsen
Else