Skift fra minipiller til p-piller – kan jeg være blevet gravid?

Vis spørgsmål

Hej

Lidt baggrundsviden: Jeg skiftede fra p-piller til minipiller som et forsøg på at se, om det var p-pillerne, der gav mig hovedpine. Jeg var på minipillerne i tre måneder, hvor jeg havde ni dages blødning den første måned, ingen blødning næste og 14 dages blødning den tredje måned. Da pillerne ikke var grunden til min hovedpine, fik jeg lov til at komme tilbage på p-piller. Jeg skulle bare gå direkte fra minipiller til p-piller.

Dog lavede jeg kludder i det og havde en dags pause i mellem. Samme dag, som jeg startede på p-pillerne, havde jeg så sex uden kondom med min forlovede. Min spørgsmål er så, om der er en risiko for, at jeg kan være blevet gravid af det?

Mvh. den lidt bekymrede på 24 år

SVAR:

Hej bekymrede

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig.

Skift fra minipiller til p-piller

Du skriver, at du er skiftet fra minipiller til p-piller, men glemte at tage en p-pille den første dag, efter du var stoppet med minipillerne. Og den dag, du startede på p-piller, havde du sex med din forlovede uden anden prævention.

Generelt anbefales det, at man i de første syv dage efter skift fra minipiller til p-piller samtidig bruger anden prævention, med mindre man skifter på menstruationens første dag. Skiftet mellem pillerne medfører nemlig, at man i syv dage ikke er fuld beskyttet mod graviditet. Der er derfor en reel mulighed for, at du er blevet gravid.

Graviditetstest

Jeg vil derfor anbefale dig at tage en graviditetstest efter mindst tre uger fra den dag, hvor du begyndte på p-pillerne. Hvis testen er negativ, og du ikke er gravid, kan du fortsætte på p-pillerne, som det er aftalt med din læge. Hvis testen er positiv, og du er gravid, skal du straks stoppe med p-pillerne.

Hovedpine og p-piller

Det lyder meget generende, at du i så lang tid har døjet med hovedpine, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du og din forlovede skulle prøve andre præventionsformer end p-piller og minipiller? Ved indtag af p-piller og minipiller får du hormonerne ud i hele kroppen, mens du ved fx en hormonspiral eller en p-ring får en langt lavere dosis hormoner, og de frigives i det område i kroppen, hvor de har deres virkning.

En mulighed kunne også være for en periode slet ikke at få hormoner, men istedet bruge kondom, femidom eller pessar. Du kan læse mere om forskellige præventionsformer i vores tema om prævention.

Jeg håber, at graviditetstesten viser det, du ønsker. Skulle den vise, at du er gravid, og et lille barn er blevet skabt, håber jeg, det vil bringe en masse glæde med sig på længere sigt. Der vil helt sikkert være en masse følelser at forholde sig til, og det lyder ikke, som om du og din forlovede har et barn i tankerne lige nu. Men det at I har valgt hinanden og elsker hinanden gør jer stærke sammen og giver jer en god og tryg ramme om det at skulle være forældre.

Jeg ønsker alt det bedste for jer og håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge.

Kærlig hilsen
Anette