Blødninger efter stop med P-sprøjte, er det normalt?

Vis spørgsmål

Hejsa.. jeg fik min sidste indsprøjtning d 20 januar i år.. og ikke siden. Begyndte at bløde sidst i april mdr. Har siden haft 2 korte blødningsfrie dage på 2 dage. D. 2-9 august. Alle andre dage har jeg småblødt hver dag. Ikke voldsomt, men nok til at jeg skal bruge tampax.. Kan I fortælle mig om dette er normalt efter stop med p-sprøjte, og hvor længe kan det vare ved før cyklus bliver normal igen. Ser frem til jeres svar da det går mig på, også i mit sexliv .-)

M V H Karina Hansen.

SVAR:

Kære Karina

Det kan tage lang tid før kroppen genfinder sin egen balance efter p-sprøjteophør (oftest 8-10md. Nogle gange længere).

Både den graviditetsforebyggende virkning og bivirkninger kan vedvare så længe, så hvis blødningsforstyrrelser også har plaget dig, mens du fik sprøjterne, taler det for, at det er virkningen af dem, der ikke er helt ophørt endnu.

MEN uanset hvad, så vil jeg meget stærkt anbefale dig at tage til din læge, da der også kan være andre årsager til, at du bløder som du gør. Så jeg synes bestemt, at du skal få din læge til at lave en gynækologisk undersøgelse, for at være sikker på, at der ikke er andre ting i vejen.

Du kan læse mere her om de forskellige årsager til blødningsforstyrrelser:

Patienthåndbogen: om blødningsforstyrrelser.

Håber det var svar nok?! Ellers må du endelig skrive igen!

Lotte