P-sprøjter og brunt udflåd – hvad er der galt?
Jeg er en pige på 15 år, jeg får det, der kaldes en p-sprøjte som prævention. Jeg har ikke haft min menstruation rigtig længe på grund af, at de sprøjter stopper den.
Nu har jeg fået brunt udflåd eller menstruation; jeg får menstruationssmerter i mave og i livmoderen; hvad kan det betyde?
Jeg spiser i nogle perioder heller ikke så godt, men jeg vejer normalt og alt det, der skal være, hvad kan der være galt?
M

SVAR:
Hej M
Jeg kan forstå, du er lidt bekymret over, at du har “menstruation” med brunt udflåd. Desuden har du smerter i mave og livmoder. Du overvejer, om enten dine spisevaner eller de p-sprøjter, du får hver 3. måned, kan være årsag til det.
Jeg har opdelt mit svar i tre dele. Et om det brune udflåd, et om smerterne og et om dine spisevaner.
Brunt udflåd
P-sprøjter har en del bivirkninger. Blandt andet kan de forstyrre hormonbalancen i kroppen. En ubalance her kan føre til små blødninger fra slimhinden i skeden eller livmoderen. Blod blandet med skedens andre naturlige sekreter kan typisk give en brunlig farve. Jeg tror altså, at årsagen til det brune udflåd – som er fuldstændig ufarligt – er de p-sprøjter, du får. Hvis der er tale om store mængder (over en deciliter om måneden), synes jeg, du skal gå til lægen for at få målt din blodprocent.
Det er ikke ret tit, p-sprøjter bliver brugt som præventionsform. Hvis du føler, du har mange gener af dem, kan du overveje en anden form for prævention, som fx p- eller minipiller. En væsentlig ulempe ved dem er, at man skal huske at tage dem hver dag, for at de virker. Fordelen er, at de har langt færre bivirkninger, og for nogle fjerner de også en del smerter under menstruationen.
Smerterne
Du beskriver nogle smerter, der er ret almindelige i forbindelse med en menstruation. De kommer, fordi muskulaturen i livmoderen trækker sig sammen i forbindelse med menstruation. Hvis smerterne er meget voldsomme, kan de måske skyldes endometriose (slimhindevæv fra livmoderen, som er kommet uden for livmoderen og irriterer andre organer), som op til 10% af kvinder har.
Den bedste løsning mod smerterne er piller. Man kan få både ibumetin og panodil (eller lignende) i håndkøb på apoteket. En kombination af de to piller er ofte rigtig god hjælp mod smerterne. Hvis dine smerter er tilbagevendende, kan du spørge din mor om at skrive til din læge for at få en recept på pillerne. Så bliver de billigere, og du kan få flere af gangen. Dine forældre har sandsynligvis pillerne liggende, men snak med dem om, at du vil tage dem, da du endelig ikke må tage for mange!
Spisevaner
Jeg tror ikke, dine spisevaner har nogen betydning her. Du skriver, at du har normal vægt, og at der ikke er problemer bortset fra nogle perioder, hvor du ikke spiser så godt. Det er helt normalt.
Konklusion
Jeg tror, det er p-sprøjterne, der er årsag til det brune udflåd, som er fuldstændig ufarligt. Hvis der kommer meget udflåd, skal du gå til lægen. Du kan eventuelt overveje en anden præventionsform, hvis du føler, du har for mange gener af p-sprøjterne. Smerterne er almindelige i forbindelse med menstruationen og skyldes muskelsammentrækninger i livmoderen. Den bedste løsning på dem er smertestillende piller. Jeg tror ikke, dine spisevaner har nogen betydning i denne sammenhæng.
Jeg håber, det var svar på dine spørgsmål. Hvis det ikke var svar nok, eller der dukker flere spørgsmål op, er du velkommen til at skrive igen.
Mvh Jonas