Kan jeg blive gravid af at dryhumpe med min kæreste?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg skriver angående en kæmpe bekymring om at være gravid. Dog er jeg stadig jomfru og har ikke haft samleje endnu. Min kæreste og jeg er dog stadig knyttet seksuelt på andre måder. Vi har ikke haft samleje men har pillet meget ved hinanden.

På et tidspunkt var han kommet på min hånd, og jeg kan ikke huske, om jeg så har rettet mine underbukser lige efter. Derudover gnider vi på hinanden med underbukser på, hvor han til tider kan komme i sine underbukser, mens jeg sidder på ham.

Det lyder måske usandsynligt men har været en del bekymret for, om det er kommet igennem, eller om jeg har kommet til at rette mine underbukser lige efter, han er kommet på min hånd.

Alt dette har ført til en bekymring om graviditet.

Grunden til at bekymringen blev større var, at jeg fik min menstruation nogle dage senere end normalt og havde ekstremt stærke smerter, som jeg aldrig har haft før. Da jeg ringede til lægen for at forklare om smerterne, var første spørgsmål: “Er der mulighed for, at du er gravid?” Derefter tog jeg to tests. Den første viste negativ (dog ikke morgenurin), og den anden tog jeg, mens jeg havde min menstruation (heller ikke morgenurin), og den viste også negativ.

Problemet er så bare, at jeg har læst om symptomerne på graviditet, og jeg ved ikke, om det er ting, jeg har bildt mig selv ind, men jeg føler, jeg har alle disse symptomer. Stærk trang til mad, oppustet mave, smerter i ryg og mave, en smule større bryster, en hårdhed ved nederste del af maven m.m.

Mine spørgsmål er så: Er det muligt at blive gravid, ved at sæden kommer igennem vores underbukser? Eller ved at han kommer på min hånd, og jeg så derefter retter mine underbukser? Og er det muligt, jeg er gravid på trods af to negative tests? Og til sidst, er det muligt, det er bekymring, og at jeg tænker for meget over det, og at det er det, der har fremkaldt disse symptomer?

S, 19 år

SVAR:

Kære S

Jeg kan godt forstå, det bekymrer dig meget, om du er gravid eller ej. Ud fra det, du beskriver, synes jeg dog, det lyder meget usandsynligt, at du er gravid.

Symptomer

Du har helt ret i, at mange af de symptomer, du beskriver, kan have noget at gøre med graviditet. Men det er også noget, som mange kvinder oplever ind imellem. For eksempel er det ikke usædvanligt, at menstruationscyklussen bliver forstyrret, hvis man er stresset (op til eksamen, bekymring eller store begivenheder).
De hormoner, som styrer menstruationen, kan også gøre brysterne ømme og lidt større, og en oppustet mave er bestemt også noget, der ofte sker i en normal cyklus. Jeg vil for en sikkerheds skyld lige nævne, at en graviditetstest først kan bruges, når man er kommet til det forventede tidspunkt for menstruationen. Ellers kan man ikke regne med en negativ test.

Undgå bekymring

Hvis du og din kæreste er meget bekymrede for, at du bliver gravid, kan I jo overveje at gå et skridt tilbage i forhold til, hvordan I viser jeres kærlighed til hinanden. Det kan godt være svært, men hvis I støtter hinanden i det, kan det give jer en god oplevelse og et dybere kæresteforhold.

Måske kan I få noget ud af at læse de her artikler og svar sammen og tale om, hvordan I gerne vil have, jeres kæresteforhold skal være:
Værd at vente på
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Sådan bliver du gravid
Kan jeg blive gravid af præsperm på finger?

Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty