Kan jeg blive gravid af præsperm på finger?
Hej
Jeg står i den situation, at jeg for et par dage siden var sammen med en fyr. Vi havde ikke sex, men jeg gav ham et handjob og gengældt fra ham.
Nu er det så, jeg kommer i tvivl, om han måske havde rørt sig selv og så mig bagefter? Om der måske kom noget præsperm på hans finger.
Jeg havde lige haft min menstruation to dage før, det skete. Men jeg er super i tvivl. Kan jeg være gravid af det? Hvor stor er chancen?
Forvirret pige, 15 år

SVAR:
Kære forvirrede pige
Usandsynligt at du er gravid
Sandsynligheden for at blive gravid på denne måde er meget lille. Sædceller er ikke ret levedygtige uden for kroppen og vil hurtigt blive "ukampdygtige" på en fyrs fingre. Jeg synes ikke, det er noget, du skal være bekymret for, men skulle din næste menstruation udeblive, bør du selvfølgelig foretage en graviditetstest.
Du kan læse mere om, hvordan du bliver gravid, i vores tema Sådan opstår en graviditet.
Pas godt på dig selv
Jeg kan ikke lade være med at komme med et par ekstra kommentarer til dit spørgsmål.
Du er 15 år, og jeg tænker, det må være frygteligt i din alder at skulle gå og være bekymret for en graviditet. Du befinder dig i en periode af dit liv, hvor der sker rigtig meget med dig. Du skal sikkert snart til at overveje, hvad du vil med dit liv, du bliver mere og mere selvstændig i forhold til dine forældre, og også din krop forandrer sig. Samtidig lyder det til, at du er godt igang med at udforske din seksualitet. Jeg vil opfordre dig til at overveje, om du ikke skal spare dig selv for bekymringer om graviditet og kønssygdomme. De følger med at være seksuelt aktiv.
Overvej, om det ikke vil give mening at gemme sex til den dag, du er i et trygt forhold, hvor I sammen kan tale om, hvad I tænker om prævention, uønsket graviditet og forebyggelse af kønssygdomme.
Du kan læse lidt mere om, hvordan man kan passe godt på sig selv og sit sexliv i de her artikler:
Værd at vente på
Jo tættere jo bedre – med omtanke
10 gode grunde til at vente med sex
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Kærlig hilsen
Johanne