Kan ikke glemme hende efter et år - hvordan komme videre?

Vis spørgsmål

Hej.

Det er et år siden, jeg blev droppet af min helt store kærlighed, hvilket har taget hårdt på mig og gjort, at jeg ikke har kunnet få de samme følelser for nogen anden.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at glemme hende, og hvad jeg skal gøre for at møde nye piger, da jeg ikke møder så mange nu, og det måske kan være det, der gør, at jeg stadig tænker på hende.

Håber virkelig på et svar, da jeg nu har siddet inde med det her et helt år og ikke aner, hvordan jeg skal komme videre med mit liv.

Hilsen R, 17 år

SVAR:

Hej R

Når man, som du beskriver det, mister sin store kærlighed,  så kan der godt gå lang tid, før man kommer over det.

Håbet kan holde dig fast

Min erfaring er, at det, der oftest kan gøre, at følelserne bliver forlænget, er, at man stadig bevarer et håb om, at det kan blive jer igen. At man holder fast i, at der er en mulighed; at man særligt husker en sætning, hun sagde, hvor hun ikke affejede muligheden; eller bare at hun endnu ikke har fundet en anden, og man derfor håber, at det er fordi, hun ønsker at finde sammen igen. Der er mange muligheder for, hvordan håbet holdes i live, men resultatet er det samme, at du pines over længere tid.

Slip håbet og bliv fri

Grunden til, at jeg skriver dette, er fordi, at når du anerkender håbet, er der også mulighed for at få bugt med det. Håbet skal så at sige slåes ihjel, for at man kan frigøre sig og komme videre. Det kan være, at du gentagne gange skal minde dig selv om, at håbet ikke eksisterer, eller den virkeligt hårde metode er at tage problemet ved roden og snakke med din ex og få hende til én gang for alle at slukke håbet.

Du kender dig selv bedst og kan derfor også bedst svare på, hvordan du får anerkendt dit spinkle håb og får bugt med det. Jeg håber, det vil lykkes for dig, og du med tiden må finde en ny kærlighed.

Læs evt. mere under temaet: Kærestesorg.

Venlig hilsen
Anne