Kan hun lide mig?
Hej Adam og Eva.
Jeg går rundt i øjeblikket, og er lidt forvirret rent følelsesmæssigt. Sagen er den, at der er en pige, som måske prøver at flirte med mig, men jeg er overhovedet ikke sikker, da jeg ikke rigtig kan aflæse hendes signaler.
Vi snakker ikke så meget til daglig, men til diverse fester har jeg lagt mærke til, at hun ofte opsøger mig bevidst, hvor vi snakker rigtig godt sammen. Men her den anden aften mødte jeg hende til en fest igen, hvor vi endte med at sidde ved siden af hinanden. Under vores samtale lagde hun min arm omkring hende, så jeg skulle holde omkring hende. Efter den aften har jeg så lagt mærke til, at hun i smug holder øje med mig, hvor hun hurtigt kigger væk igen, hvis jeg opdager hende i det. Så det store spørgsmål er så, om hun kan lide mig, eller om det er mig der ikke kan aflæse hendes signaler.
Mvh Den anonyme, 19 år

SVAR:
Kære Anonyme
Tak for dit spørgsmål til os her på AdamogEva.dk.
Du er ret afklaret omkring, hvad du vil have svar på, så jeg vil gå lige til sagen. Kan hun lide dig og kan du aflæse hendes signaler?
Jeg vil begynde med det sidste spørgsmål. Ja jeg tror godt, at du kan aflæse hendes signaler. Lige nu skal du bare finde ud af, hvilke signaler der er hendes, og hvilke signaler der er dine. Det er det, der forvirrer mest. Og fair nok – det er helt naturligt, ud fra det du beskriver, og jeg vil sige lidt om det til sidst i svaret.
SPØRG HENDE
Du vil gerne have svar på, om hun kan lide dig. Det kan du vælge at få svar på - hvis du har frimodighed til det. Du kan jo spørge hende! Jeg ved godt, at det er at gå ligefrem til værks, men jeg ser bare for mig, at I kan gå rundt og ”lege flirte-lege”, og du måske aldrig får svar på dit spørgsmål – og det ville i min optik være ærgerligt. Så spørg hende. Måske ved hun det ikke – måske er hun ikke rigtig sikker. Måske er det det, der ligger bag det der foregår nu. Måske er hun i gang med at finde ud af, om hun er vild med dig - men så kan du da få den besked med på vejen.
Jeg vil ikke gå ind på et eller andet stereotyp om, hvordan piger flirter eller prøver på at score en fyr. Jeg tror meget lidt på det. Vi er, som vi er, og prøver at flirte og ”score” på mange forskellige måder, uanset hvilket køn vi har. Det der optager mig er, at lige nu er du ikke sikker på hendes signaler, og usikker på hvad du ser. Sig til hende, at du er lidt usikker. Hvad betyder det, at hun tager din arm og ligger den rundt om hende? - at du har en fornemmelse af, at hun kigger på dig etc. – så vil du få svar på, om hun kan lide dig, om hun er interesseret, om hun selv er lidt usikker på om det skal være jer eller noget helt fjerde. Jeg ved godt usikkerhed ikke er noget nogle af os er stolte af at reklamere med. Det er ikke ”in” at sige, ”jeg er lidt usikker på hvad der sker mellem dig og mig”, men der er noget der er værre, og det er at lade som om man er sikker, når man ikke er det. Sagt med lidt andre ord: Lad jeres følelser begynde at få noget sprog mellem jer, så skal du/I nok finde ud af, hvad det er der foregår mellem jer.
HVAD TÆNKER DU SELV
Hvor er du, i alt det her? Er hun en pige for dig?
Jeg har lyst til at give dig lidt med, som du ikke spørger om. Jeg kan ikke læse i dit spørgsmål, om du selv er interesseret i hende. Overvej om du selv er vild med hende, eller er du benovet over, at der er en pige, der (måske) er interesseret i dig. Det er nemlig ikke det samme. Jeg skriver det ikke for at gøre dig forvirret, men for mig at se, må du lige stoppe op en gang, og finde ud af om hun er noget for dig, og måske skal du gøre det, inden du tager kontakt til hende.
Du kan læse mere om følelser, signaler, flirt og dating her på siden. F.eks. i disse artikler:
Flirt - den vilde jagt efter en kæreste
Dating
Jeg vil ønske dig alt godt fremover.
Mange hilsener Ulrik Buch