Hun er forelsket, men hvordan finder jeg ud af, hvad jeg føler?
Hej, jeg er en dreng på 13 år, og der går en pige i min klasse, som jeg er 100 på kan lide mig. Men problemet er, at jeg ikke ved, hvad jeg føler.
Jeg siger til mig selv, at jeg ikke vil være kæreste med hende, men jeg har alligevel et eller andet. Og jeg gider heller ikke blive kærester med for mange, siden jeg er bange for, at jeg ikke kan holde et forhold så.
Der er også det problem, at hendes fætter og jeg er bedste venner, og jeg gider ikke gøre det akavet mellem ham og mig.
Hilsen 13-årig dreng

SVAR:
Kære dreng på 13 år
Tak for dit spørgsmål.
Det er ikke altid så nemt at finde ud af de der følelser. De kan virke både spændende og skræmmende på én gang.
Vigtige overvejelser
Det lyder, som om du allerede har gjort dig nogle rigtig fine tanker om det at gå ind i et kæresteforhold. Det er ikke noget, du tager let på, og sådan tænker jeg også, det bør være. Der er nemlig noget på spil, når man vælger at lade et andet menneske komme helt tæt på, og vi kan så let komme til at såre hinanden.
Derfor skylder du også pigen fra din klasse at finde ud af, om du virkelig er forelsket i hende. Det kan jo også være, at det bare er lidt spændende, at hun viser interesse i dig? Og du skylder dig selv og din bedste ven at finde ud af, om jeres venskab er vigtigere.
Lad tiden arbejde for dig
Som du har det lige nu, tænker jeg, det vil være fornuftigt at vente lidt. Vent og se, om forelskelsen vokser sig større. Måske udvikler det sig på en måde, så du ikke er i tvivl. Måske opdager du en dag, at du ikke kan få hende ud af hovedet. At det bobler lidt ekstra i maven, når hun er i nærheden. I er ikke så gamle endnu, så I har masser af tid til at finde ud af det.
Du kan finde en artikel om forelskelse her, som måske også kan gøre dig lidt klogere: Jeg er forelsket! – Eller er jeg? Uanset hvad du kommer frem til, vil jeg ønske dig alt godt.
Kærlig hilsen
Johanne