Kan en kristen gifte sig med en, der i forvejen er ”kødeligt gift”?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Jeg har tænkt over dette spørgsmål i nogle år og jeg kan intet svar finde, synes jeg. Jeg er kristen og er opvokset i et kristen hjem. Dette betyder utrolig meget for mig. Jeg har været sammen med min kæreste i næsten 5 år. Vi vil gerne vente med sex til ægteskabet, da dette betyder meget for os.

Han fortalte mig, inden vi kom sammen, at han havde været i seng med hans tidligere kæreste. Dette fortrød han dog bitterligt. Det jeg gerne vil have svar på, men som jeg synes jeg ikke kan finde, er: Kan man som kristen gifte sig med en, der i forvejen er kødeligt gift?

Bibelen siger jo, at når man har sex med en anden, tilhører man den anden fuldkommen, som i ægteskabet. Det er jo en pagt. Jeg vil så gerne vide, selvom man har bedt om tilgivelse, om man kan blive gift, selvom man har brudt pagten og egentligt er "gift".. Hvis det ikke er muligt at give svar 100%, kan I hjælpe med mig at finde nogle guidende vers i Bibelen, som kan hjælpe?

Med Venlig hilsen!

NN, 20 år

SVAR:

Kære NN

Det er godt at høre, hvordan du gerne vil lade dig lede af Guds ord i dit liv, og at I lytter til Bibelens vejledning, også når det gælder sex og samliv. Gud har skænket os ægteskabet som en god og beskyttende ramme omkring samlivet mellem mand og kvinde.

Det korte svar på dit spørgsmål er ”ja”.

Man kan godt som kristen gifte sig med én, der i et tidligere forhold har været i seng med sin kæreste. Jeg ved ikke præcis, hvilke bibelsteder, du tænker på, når du skriver, at man bliver kødeligt gift ved at gå i seng med en anden. Det, du måske tænker på, er fra Første Korintherbrev kapitel 6 vers 16, hvor Paulus advarer mod utugt og skriver, at man ved at binde sig til en luder bliver ét kød med hende. Men jeg kan ikke finde nogle steder, der taler om, at man bliver kødelig gift ved at gå i seng med en anden. Det mener jeg faktisk heller ikke er en bibelsk tankegang.

Bibelens syn på ægteskabet

Det at blive gift er mere end blot det at blive ét seksuelt, men rummer også det at forlade sine forældre og binde sig til hinanden med et offentligt løfte, se Første Mosebog kapitel 2 vers 24. Man kan altså ikke tale om, at man ved at begå en konkret handling – gå i seng med en anden – indgår en pagt med vedkommende. Den bibelske forståelse af en pagt er langt mere omfattende end det. Det kan man se i den måde, som Gud indgår pagt med f.eks. Abraham og Moses og dåbspagten i Det Ny Testamente. Jeg mener, at Paulus' pointe til menigheden i Korinth er, at man ikke vedvarende kan gå til ludere og binde sig til og gøre sig afhængig af det og samtidig bevare fællesskabet med Jesus. Det handler altså om, at man ved ikke at vende sig fra en syndig levevis ender med at miste fællesskabet og troen på Jesus.

Læs også artiklen: Ægteskabet og Bibelen

Se frimodigt fremad

I jeres tilfælde mener jeg, at du/I kan have frimodighed til at forpligte jer på hinanden i et ægteskab og stole på, at de handlinger der er gjort i fortiden ikke forhindrer jer i at indgå en ægtepagt. Samtidig skal I være forberedt på, at der I den første tid i jeres ægteskab skal være plads og rum til at tale om de følelser og tanker, som kan melde sig ved den oplevelse/erfaring, som din kæreste bærer med sig fra sit tidligere kæresteforhold.

Måske kan du også få noget ud af at læse svar til andre:
Hvordan slippe tankerne om kærestes seksuelle fortid?
Har haft sex før - hvad gør så vores ægteskab til noget særligt?
Ønsker at være den første og eneste - hun har haft sex før - hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
Brian Christensen