Kæreste vil have tænkepause – er vores forhold slut?

Vis spørgsmål

Hej forum.

Min kæreste og jeg har været sammen i næsten et år nu, og vi ses to gange om ugen. Fik så at vide, at hun gerne vil holde en tænkepause for at overveje vores forhold, altså “trække vejret”.

Vi har det virkelig godt, når vi er sammen, og hun siger, at hun elsker mig, hvilket da også er et godt tegn; hun har dog været lidt stresset på det sidste.

Men altså med en pause har jeg bare altid tænkt, at det er slut, men det har jeg bare slet ikke følt her. Jeg følte, da hun sagde, hun vil have en pause, at det var ligesom lyn fra en klar himmel.

Pausen, har hun sagt, er på en uge (4 dage tilbage).

Altså, har jeg grund til bekymring for forholdet? Om det er slut?

Anonym fyr, 19 år

SVAR:

Kære fyr

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.

Jeg vil prøve sige lidt generelt om pauser i parforhold og give dig nogle gode råd til tiden efter jeres pause, selv om jeg ikke ved, hvad udfaldet er blevet. Der kan være flere grunde til, at din kæreste har valgt at have en tænkepause. Jeg kan ikke rigtigt fornemme, om der for hende ligger noget bag denne pause. Jeg kan udmærket godt forstå din bekymring og den efterfølgende usikkerhed i forhold til, hvad der lige nu foregår. Jeg vil helt overordnet sige, at i kæresteforhold kan der ofte være behov for at tage en fornuftig pause i forholdet og genoverveje, om det er det rette. Jeg vil samtidig sige, at jeres pause er en af de kortere. Jeg er klar over, at en uge kan føles som meget lang tid, men når hun nu har brug for en pause, har hun valgt en af de kortere.

Vær konkret

Hvis det var mig, som var i din situation, ville jeg være interesseret i finde ud af, om pausen gav det, hun søgte. Helt konkret: spørg ind til, om pausen har haft den ønskede virkning. Der er jo en årsag til, at hun vælger at bede om en pause i jeres forhold. Du skriver, at den besked kom som lyn fra en klar himmel. Det betyder, at det er desto vigtigere for dig at finde ud af, hvad hun i den sidste uge har fundet ud af, samt hvordan hun er kommet frem til den/disse beslutning(er). Hvad hun svarer til det, vil give dig en chance for at få et lille indblik i, hvad der foregår ovre på hendes banehalvdel, og det har du brug for, så du kan navigere i jeres forhåbentlig fremtidige forhold.

Hvad bekymrer hende? Hvad skaber hendes usikkerhed? eller lignende spørgsmål er godt at få stillet. Det skal I efter min mening til en vis grad kunne snakke om, hvis jeres forhold skal have en fremtid. Det er i hvert fald vigtigt at få sat nogle ord på situationen og ikke lade som ingenting.

Bekymring

Du spørger, om du har grund til bekymring. Det er svært at svare på, da det for mig at se afhænger af, hvordan du håndterer den kommende tid. Hvis det viser sig, at I ikke formår at finde hinanden efter pausen, tror jeg, du skal give dig selv lov til at være frustreret og ked af det. Det kan godt være, du ikke forstår hendes valg. Men dybest set kan vi ikke forlange, at et andet menneske skal kunne forstå os helt og de valg, vi tager.

Det kan godt være, du ikke kommer til at forstå, hvis hun har valgt at gøre det forbi. Det skal du ikke prøve at forstå, men bruge tid på at fordøje ved at få sat ord på det svære, der er i forbindelse med en sådan smerte. Det kan også være, du ikke helt kommer til at forstå, hvorfor hun valgte en uges pause i jeres forhold. Der var bare noget, der gjorde, at hun valgte, som hun gjorde. Det gør ondt, når vi ikke forstår hinanden helt, men det er også en del af det at være i et parforhold. Derfor kan vi godt være vilde med hinanden og elske hinanden alligevel.

Skab trygge rammer

Hvis I kommer godt videre sammen, vil jeg anbefale, at I får lavet en aftale. Den skal handle om, at I nu har brugt én pause i jeres forhold, og måske/måske ikke er der mulighed for at gøre det én gang til. Det må I sammen finde ud af. Jeg skriver det, fordi det ikke er godt, hvis du går rundt og er bekymret for, at der kommer flere pauser. Du er nødt til at vide, hvad du går ind til. Derfor: få lavet en fælles aftale om mulighed/ikke mulighed for, at jeres forhold kan komme på “pause” igen.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Konflikter i parforholdet.

Jeg vil ønske dig alt det bedste i fremtiden.

Kærlig hilsen
Ulrik Buch