Hun gik, fordi jeg løj. Hvad gør jeg?
Hej adam&eva. Jeg er en ung mand på 22 år. Jeg har mødt en utrolig sød og dejlig pige! Vi har været sammen i ca. halvanden måned, og alt var perfekt. Men så fandt hun ud af, at jeg har løjet overfor hende.
Lige meget hvad, ved jeg, det er brud på tilliden! Men jeg har svært ved at åbne mig for personer, især når det gælder kærlighed, fordi jeg er blevet ødelagt så mange gange! Og det, at jeg finder en sød og dejlig pige, som jeg er helt vild med, går jeg hen og ødelægger på denne måde!!
Efterfølgende at dette skete, og hun fandt ud af det, har jeg fortalt hende sandheden og åbnet mig for hende. Men det hjalp så ikke så meget, og nu er hun gået fra mig! Jeg vil virkelig gerne have hende tilbage, da hun virkelig er noget specielt for mig, selv om vi kun har været sammen i så kort tid.
Ved ikke, hvad jeg skal gøre eller stille op.. Har prøvet at skrive til hende en enkelt eller to gange i løbet af 14 dage. Men jeg har intet svar fået...
Hilsen K

SVAR:
Kære K
Tak for din henvendelse. Det er godt, at du søger hjælp til det, som du ikke selv kan finde svar på. At du tager det op og gør noget ved det, fortæller mig, at du tager dig selv og det forhold, du har haft til pigen seriøst. Du skriver, at du har svært ved at åbne dig op – men det gør du jo alligevel lidt ved at skrive et spørgsmål hertil – godt gået!
Tillidsbrud
Du skriver, at du har løjet for hende, hvilket hun opdagede, og nu er hun så gået fra dig.
Et godt parforhold er bl.a. bygget på tillid, respekt og troværdighed overfor hinanden. Når det ikke er til stede, er det svært at bevare forholdet, hvilket du har måttet erfare på den hårde måde.
Tillid, respekt og troværdighed er ikke noget, der bare kommer af sig selv, eller noget man bare tager hos den anden. Det tager tid at opbygge, og særligt i starten af forholdet skal man bruge tid på at lære hinanden at kende, og derudaf vokser tillid, respekt og troværdighed. Samtidig er det noget, man kan give den anden og vise den anden – og ikke noget man kan tage.
Din tidligere kæreste har erfaret, at hun ikke kunne stole på dig og valgte at reagere på det ved at gå – i første omgang. For der er selvfølgelig en mulighed for at give tilliden til hende igen; men det tager tid at komme over et tillidsbrud – og ofte tager det lang tid.
Hvad kan du gøre?
I har ikke været sammen så længe, så det er ikke sikkert, at hun synes, jeres binding til hinanden er så stærk. Derfor kan hun meget vel tænke, at det var det, og så komme videre. Måske vil hun give dig en chance til, hvis hun synes, I har noget at bygge videre på.
Jeg kan jo ikke vide præcist, hvordan hun har det med jeres forhold; men hvis nu hun synes, at I skal ses igen og måske komme videre som par, så er der nogle ting, som du kan gøre, for at gøre det lettere for hende at få tillid til dig igen.
1. Vis eller fortæl hende hudløst ærligt, at du faktisk er ked af det, som skete, at du fortryder det.
2. Bed hende om tilgivelse for det, som er sket, ved at sige eller skrive det til hende: ”Jeg beder dig om tilgivelse for…”
3. Accepter, at det kan tage lang tid for hende at komme videre. Selv om tingene ikke er glemt, kan hun godt have tilgivet dig. Men det kan godt tage tid for tillid og respekt at blive genopbygget imellem jer.
4. Svigt hende ikke igen. For at hun skal kunne stole på dig, så er du nødt til at vise gennem ord og handlinger, at du er troværdig, og man kan regne med det, du siger og gør.
Kun hvis hun vil
Hvis hun har besluttet, at det var det – det er slut med jer to – så kan det være nødvendigt for dig at acceptere dette. Og hvis hun skriver til dig, at du ikke skal skrive til hende, så må du respektere dette. Det gør ondt at komme sig over et forhold, hvor kort det end har været, og det tager tid – men du kan blive nødt til at se det i øjnene.
Hvordan ville du selv have haft det, hvis det nu havde været den anden vej? Har du tænkt over det? Ville du så kunne komme videre sammen med hende, hvis det var hende, der havde vist tillidsbrud overfor dig.
Åbenhed
Du skriver, at du har svært ved at åbne dig overfor mennesker. Jeg tænker, at uanset hvordan det går med jeres forhold, så synes jeg, at du skal prøve at øve dig i at være åben over dine venner. På den måde håber jeg, at du kan finde ud af, at det går an at åbne sig, og at venskaberne faktisk øges af det, og at der kun sker gode ting ved det.
Jeg håber, du kan finde noget i mit svar, som du kan bruge videre. Hvis du har brug for uddybning, eller svaret åbner op for nye spørgsmål, så skal du endelig vende tilbage.
Læs evt. også artikler og svar til andre:
Den nødvendige tilgivelse
Bare SÅ ked af hun er gået - hvad kan jeg gøre?
Hvordan få min ekskæreste tilbage?
Hvordan det kommer til at gå, kan jeg ikke vide; men jeg ønsker alt det bedste for dig – det er du værd…
Kærlig hilsen
Steen