Kæreste stadig knust af tidligere forhold - hvordan hjælper jeg?
Mig og min kæreste har været sammen i en måned nu, men hun har svært ved at vise stærke følelser, fordi hun har tidligere blevet knust af en tidligere kæreste, som var en af hendes rigtig store forelskelser og hun siger selv, at hun lige selv skal finde troen igen og vil så gerne hjælpe hende, men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at måske hjælpe hende mere på vej, fordi det er efterhånden lidt over et år siden, hun blev knust og synes bare, det er lang tid at gå med sådan en smerte, så mit spørgsmål er: Er der eventuelt noget, jeg kunne gøre for at hjælpe hende? :)
Kapper, 18 år

SVAR:
Kære Kapper.
Tak for dit brev.
Kærlighed mellem to mennesker kræver mere en blot en forelskelse, det kræver også, at man giver sig godt tid til at lære hinanden at kende.
Det kan umiddelbart være svært at forstå, hvorfor din kæreste ikke tør vise store følelser for dig, og jeg kan da godt forstå, at du er ked af det og frustreret over, at hun ikke kan det på nuværende tidspunkt. Men efter et brud kan det være svært at turde tro på, at et andet menneske vil een det godt. Endvidere kan frygten, for at det kan gå i stykker igen, være årsag til, at man ikke tør kaste sig 100% ind i et nyt forhold. Et år i smerte kan lyde som lang tid, men for nogle kan det godt tage lang tid at komme sig over en kærestesorg. Det kan være, at din kæreste rent faktisk har brug for lidt længere tid end blot en måned, til at lære dig at kende, inden hun tør vise de helt store følelser. Hvis det forholder sig sådan, må du lade tiden arbejde for jeres forhold.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe din kæreste, men det kræver, at du også selv får taget stilling til, hvad du vil være med til, og hvad du ønsker dig at et kæresteforhold.
Jeg synes, du skal overveje, hvad det gør ved dig, at hun siger, at hun har svært ved at vise sine følelser. Måske er I blevet kæreste lidt for hurtig, i forhold til hvad din kæreste er parat til på nuværende tidspunkt.
Dernæst tænker jeg, at det vil være en god ide, hvis du og din kæreste kunne tale om jeres forhold og hvilke forventninger, I har til hinanden. Det er efter min mening vigtigt, at I sammen blive klogere på, hvordan I kan fortsætte jeres forhold eller om I skal fortsætte.
Måske kunne I gå lidt på opdagelse hos hinanden og evt. tale om nogle af følgende punkter:
• Find ud af hvad der gøre den anden glad, og hvad der får den anden til at føle sig værdifuld.
• Fortæl din kæreste hvad du rigtig godt kan lide ved hende/ham.
• Hvad føler du for hende/ham?
• Hvad drømmer I om, når I ser på hinanden?
• Fortæl hinanden hvordan I har det følelsesmæssigt, når den anden har svært ved at vise følelser? Beskriv med ord, hvad gør det ved jer; ked af det, såret, svigtet, vred, osv.
• Tal om hvordan I kan lære hinanden bedre at kende, hvad har I brug for at vide, osv.
• Hvad der skal til, for at I føler jer trygge ved hinanden?
• Er der noget, I føler jer utrygge ved?
• Nævn en ting I længes efter hos hinanden.
Håber du og din kæreste kan bruge mit svar.
Jeg vil ønske jer held og lykke med at finde ud af hvad kærlighed er og med at lære hinanden bedre at kende.
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe