Kæreste sover sit liv væk - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej.. Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre. Min kæreste og jeg har haft nogle problemer på det sidste omkring samleje, det var mig, den var gal med, vi har fået snakket om det, og forholdet blev en del bedre.

Men nu er hans døgnrytme virkelig dårlig, han sover dagen væk, og når jeg så kommer hjem fra skole, står han først op 3 timer efter, jeg er kommet hjem. Vi har ikke særlig meget tid sammen, og jeg har fortalt ham, jeg mangler ham, og gerne vil bruge noget tid med ham. Men tror ikke helt, han fanger det. Ved ikke, om i/du kan hjælpe mig. Hvad skal jeg gøre?

M.V.H

Den fortabte, 21 år

SVAR:

Kære ’fortabte’

Du fortæller, at din kæreste sover det meste af dagen, så I ikke har så meget tid sammen, som du kunne tænke dig. Du har forsøgt at sige det til ham og du fortæller, at det virker som om, at han ikke har forstået det ,du siger. Nu føler du dig fortabt og spørger, om vi evt. kan hjælpe med et godt råd.

Du fortæller, at du er studerende, men ikke hvad din kæreste laver, ud over altså at sove. Jeg forestiller mig, at han laver andet, men jeg kan jo ikke vide hvad.

Hvad er årsagen til at han sover?

Min umiddelbare tanke er, at der er en grund til, at han har vendt døgnet rundt. Jeg tænker, at der må foregå et eller andet om natten, som gør, at han har behov for at sove i det meste af dagtimerne. Jeg har af gode grunde ingen muligheder for at vide, hvad det kan være. Måske du ved noget om det. Der kan jo være mange grunde:

  • Spiller computerspil
  • Laver lektier
  • Har natarbejde
  • Har et misbrug af en slags
  • Har psykiske problemer og kan ikke sove om natten

Det er bare nogle mulige årsager. Hvad der konkret er på spil i hans liv og når han ikke sover, ved jeg ikke.

Bed om forandring

Mit råd til dig er, at du skal stille ham stolen for døren. Jeg synes, du skal sige til ham, at du ikke kan leve med de nuværende vilkår og at der skal ske en forandring. Spørg ind i, hvad årsagen er til, at han har vendt døgnet rundt. Hvis han har problemer eller misbrug, så sig til ham, at han skal prøve at få hjælp.

Han kan reagere på flere forskellige måder på din konfrontation. Grundlæggende kan han enten gå i dialog med dig og være imødekommende eller være afvisende og benægtende.

Hvad forventer du af parforholdet?

Gør klart for dig selv, hvilke forventninger du har til et parforhold. Hvis ikke du mener, at han viser interesse for at imødekomme dine ønsker, men bare vil leve sit eget liv, så tror jeg ikke, du vil blive lykkelig med ham. Så synes jeg, det er bedst, at du stopper forholdet, inden I kommer ud i noget, som kunne være endnu værre, end det du oplever nu.

Er din kæreste istand til at imødekomme dine forventninger?

Det virker til, at din kæreste har alvorlige problemer af den ene eller anden slags. Du vil ikke kunne løse disse problemer. Han vil selv skulle indse, at han har dem og have lyst til at gøre noget ved dem. Ellers vil der intet ske. Derfor mener jeg ikke, du kan gøre andet end at blive ved at finde dig i hans livsstil, eller sige til ham, at det nu er tid til, at der skal ske en forandring. Så længe du give ham line, så løber han linen ud. Tiden er nu kommet, hvor du må sige stop, hvis du ikke skal blive trukket med rundt i manegen.

Hvis han har brug for hjælp og er imødekommende overfor dig, så støt ham i at finde denne hjælp. Du skal dog passe på, at det hele ikke bare trækker i langdrag og at det bliver en ny måde at give ham line.

Jeg tror, det kan blive en meget vanskelig proces for dig. Både processen med at konfrontere ham og også det, der sker, hvis han faktisk er interesseret i at modtage en eller anden form for hjælp og du bliver sammen med ham, for at støtte ham.

Jeg synes, du skal gå ind i denne konfrontation alligevel. Alternativet vil være, at du bare bliver ved at håbe på noget, som aldrig kommer til at ske.

Når du har konfronteret ham og du har mærket hans reaktion, så overvej nøje, om du har tillid til, at han kan forandre sin tilværelse. Hvis du inderst i hjertet ikke tror på det, synes jeg, du skal forlade ham. Du kan ikke redde din kærestes liv, hvis han har besluttet at spilde det. Hvis du bliver hos ham, ødelægger det også dit liv.

Find en der kan støtte dig

Jeg tror, det ville være godt, hvis du kunne tale med en ældre person om din situation. Måske du snakker godt med en af dine forældre eller en anden, som er lidt ældre end du. Det kunne være en god støtte for dig i de beslutninger, der skal tages.

Jeg vil ønske det bedste for dig i det, der ligger foran dig. Jeg håber, du må få mod til at holde fast i det, du mærker i dig selv og handle på det.

De bedste hilsner fra Benny