Jeg tør ikke give mig selv helt af frygt for at blive såret

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er en fyr på 22 år. Jeg føler, at jeg har mødt den eneste ene på trods af, at vi kun har haft noget sammen i syv måneder. Jeg elsker hende utroligt højt, hvilket er gengældt.

Mit eneste problem er bare mig selv. Jeg har aldrig elsket en person, som jeg elsker hende, og det skræmmer mig virkelig meget. Jeg føler, at jeg skal være forsigtig med at vise hende, hvor glad jeg er for hende. Det gør, at hun nogle gange tror, at jeg ikke har det, som jeg har det.

Jeg frygter, hvis jeg åbner mig selv fuldstændig, at hun så vil gå hen og såre mig.

Denne tanke kan jeg på ingen måde slippe, selvom jeg ihærdigt prøver.

I bund og grund er jeg egentlig bare virkelig bange for at miste hende.

Jeg er i konstant krig med mig selv.

Hvordan skal jeg håndtere det?

Mvh. B, 22 år

SVAR:

Kære B

Tak for dit spørgsmål, som jeg har læst, og jeg vil gerne give dig nogle tanker tilbage.

Et godt udgangspunkt

Det allerførste jeg lægger mærke til er, at du udtrykker, du har mødt den eneste ene. Ikke nok med det. Du elsker hende utroligt højt, hvilket er gengældt. Det må du gerne lade dig fylde af og tænke det som et solidt sted at stå på. Et godt sted at stå på sammen.

Dine personlige udfordringer

Du beskriver meget tydeligt, at der er noget, som udfordrer dig. Og du forsøger at tage dig af det. I min verden er det at tage ansvar. Så respekt for dig. Du har ikke tidligere elsket en person som hende. Du udtaler, at det skræmmer dig, og du er forsigtig med at vise, hvor glad du er for hende. Du frygter, hun vil såre dig, hvis du åbner dig fuldstændig. Endvidere fortæller du, at du i bund og grund er bange for at miste hende. Disse personlige ting ligger du inde med.

At komme bagved udfordringer

Der er en grund til, du oplever samværet med din kæreste, som du gør. Der kan endda være mange gode grunde til, at det er sådan at være dig i jeres kæresteforhold. Som psykoterapeut er jeg nysgerrig på flere ting ud fra dit brev. Jeg vil gerne komme med nogle muligheder:
- Er du vokset op med, at du ikke kunne være sikker på nærvær af dine forældre, når du havde brug for dem? Måske det har betydet, at du er toptrænet i at lukke i, for så blev du ikke skuffet.
- Er dine forældre skilt, så du på den måde har prøvet at miste?

Ved at undlade at vise, at du elsker din kæreste, passer du måske i virkeligheden på dig selv. Passer på, at du ikke giver dig for meget hen til hende i angst for, at forholdet nok en dag stopper. Hvis du er vokset op med at lukke dig inde, så kan det være skræmmende at åbne sig for en anden person.

Restproblemer

Sandheden er, at I elsker hinanden. Men dit system kan have frygt for, at forholdet går i stykker ud fra tidligere erfaringer i dit liv. Dit system kan tænke: Hun går nok osv. Disse tanker, som ikke er sande, kan hænge sammen med dine oplevelser som barn. De oplevelser kan gøre dig usikker og skabe tvivl, om du kan regne med hende.
Jeg er kommet med nogle mulige forklaringer. Du kender dig selv og ved, om du kan genkende nogle af de foreslåede muligheder, eller om der er helt andre grunde.

Afsløring som hjælp

Ved at få afsløret, hvad der ligger bag, kan det give mulighed for, at du falder til ro ud fra, at du ved, hvor det kommer fra, og at det intet har med din kæreste at gøre. Du er meget velkommen til at vende tilbage.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne Kærlighed og forelskelse og Når fortiden gør ondt.

Jeg håber, jeg har skubbet dig lidt i gang til at nytænke om dig selv og det at være kæreste med den eneste ene.

Mange hilsner
Hanne Esmarch