Jeg skammer mig over min krop – bliver det anderledes?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva

Jeg er en pige, der går med en del forskellige spørgsmål, som jeg indimellem kan have svært ved selv at finde rundt i. For at starte et sted er jeg lige fyldt 16 år gammel, og jeg synes ikke, der sker noget som helst. Jeg er egentlig ikke særlig udviklet, og drengene i min klasse går tit og råber “Hvordan er det egentlig at være så flad?” og andet lidt nedladende efter mig, og tager indimellem deres hænder op på mit bryst og griner. Det er sket et par gange på det sidste, og jeg synes, det er så ydmygende og ikke særlig rart hver gang.

Jeg skammer mig over min krop og forstår ikke, hvorfor der ikke snart sker noget seriøst med den. I de små klasser var jeg en lidt mere stille type, men jeg synes selv det er ved at vende, og jeg kan godt slå mig lidt mere løs til fester fx, men der er aldrig en dreng, der har været vild med mig. Mens en del i min omgangskreds har en kæreste eller får opmærksomhed, får jeg intet, og jeg kan blive i tvivl, om det nogensinde vil ske.

Jeg er også ret nervøs for, om jeg så nogensinde får en kæreste indenfor de næste få år, og om man så skal være sammen, for jeg føler ærligt slet ikke at jeg ville turde, som tingene er lige nu. Jeg er usikker på min krop, og jeg ville bare være så bange, og det synes jeg er så barnligt og pinligt.

Jeg synes også det er lidt svært i denne tid, hvor alt handler om internet og at “være sej”. Jeg føler ikke, jeg kan leve op til alt dette. Jeg ville ønske, der var en dreng derude, der kunne lide mig for min personlighed og mit udseende, uden at “forlange” alt muligt. Alt i alt er jeg bare nervøs for, at jeg aldrig vil blive mere populær og få opmærksomhed fra drengene, nervøs for at de ikke snart vil stoppe med de ting de gør lige nu og usikker på hvad jeg generelt skal stille op.

Jeg håber ikke dette brev var dybt forvirrende og slet ikke muligt at svare på. For det ville i hvert fald være en kæmpe lettelse, hvis I ville prøve.

Mvh pige

SVAR:

Kære Pige

Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er rigtig godt, du får sat ord på alle de ting, du går og tumler med lige nu. Jeg vil forsøge at komme med nogle råd, og så håber jeg, du kan bruge dem.

Du er underfuldt skabt

Det vigtigste, jeg vil sige til dig, er, at du er helt perfekt lige som du er. Uanset hvad dumme drenge måtte sige til dig, eller hvad de sociale medier pådutter dig af ideer, så er du perfekt. Piger i din alder udvikler sig i meget forskelligt tempo. Nogle bliver udviklet meget tidligt, og andre meget sent. Måske er du en af dem, der udvikles sent, men det gør ikke din krop mindre perfekt. Glæd dig til de næste par år, hvor du sikkert vil opleve, at du får flere former og bliver mere kvinde.

Jeg vil sådan ønske for dig, at du kunne nyde den krop, du har fået. Øv dig i at glæde dig over alt det, den kan og gør hver dag. Forkæl den med det, du godt kan lide at spise, motioner den og tag noget tøj på, som du har det godt med at have på.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Du er meget værd!

De drenge skal stoppes

Det er meget grænseoverskridende, hvad de drenge gør og siger til dig. Det skal stoppes! Du er nødt til at tale med din lærer om det, så hun/han kan tage en snak med drengene om, hvordan man behandler hinanden (pigerne), når I er sammen. De skal lære, hvad man ikke siger og gør. Det, de gør, kan sætte sig som manglende selvværd hos dig og manglende tillid til, at din krop er god nok, og det er fuldstændig urimeligt, når virkeligheden er en anden. Nemlig, at du er, præcis som du skal være.

Jeg vil ønske, at du kan sætte en streg hen over det, der er blevet sagt og gjort ved din krop, men det er ikke nemt. Kroppen lagrer sådan nogle oplevelser. Måske kan du også tale med nogle af de andre piger om det, og I kan stå sammen, hvis det sker igen. Men vigtigst er det, at I inddrager nogle voksne, for det er absolut ikke ok, det de drenge gør.

Drenge er ikke særlig modne i jeres alder. Faktisk siger man, at en dreng først bliver helt moden som mand i 25-årsalderen. Først der er hans hjerne færdigudviklet. Måske kan du bruge det som argument over for drengene, hvis de antaster dig igen. Det betyder også, at du ikke skal tage det for gode varer, hvad de siger. De er simpelthen umodne og ubegavede, når de udtaler sig om din krop.

Hvornår skal man have sex?

Mange unge føler ligesom dig, at det er vigtigt at have en seksuel debut omkring 16-årsalderen. Sådan burde det ikke være. Piger og drenge i den alder er slet ikke voksne og modne nok til at tage ansvar for alle de følelser, der er forbundet med at have sex. På AdamogEva.dk mener vi, sex hører til i et forpligtende forhold. Derfor er det klogt at spare dig selv og din krop, til du møder netop ham, som du skal dele livet med.

Findes der en til mig?

Ja, der findes en rigtig sød mand til dig. Men det er ikke sikkert, du skal møde ham allerede nu. Tværtimod gør du klogt i at vente lidt. Hvis du venter, er der en god chance for, at du finder en, som er mere moden og som bedre kan tage vare på dig og din krop på en ordentlig måde.

Lav noget andet mens du venter

Mens du venter på, at den rigtige mand skal dukke op, kan du bruge tiden på en masse andre skønne ting. Du kan dyrke sport, mødes med dine veninder, høre musik, spille brætspil, danse mv. og måske også tage på sommerlejr eller festival med andre unge. Jeg vil anbefale de her: Å-festival, MTC og sådan nogle steder  Måske kunne du få en veninde med. På de her lejre vil du finde unge, som ikke er grænseoverskridende, og du vil møde et fællesskab, hvor noget af det, du længes efter, kan blive imødekommet.

Jeg tænker, du er en sund ung pige, der protesterer over de uretfærdige krav, du møder til din krop, og som lige så stille er ved at udvikle sig fra pige til kvinde. Glæd dig over, at din krop er så langsom, for det har måske sparet dig for nogle af de alt for tidlige seksuelle oplevelser, som andre piger på din alder har fået og kraftigt fortryder.

Jeg vil ønske dig et forsat godt ungdomsliv i den gode krop, du har.

Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt