Jeg mangler gnisten i vores forhold – skal jeg gå?
Min kæreste og jeg har været sammen i to år nu og har det egentlig meget godt. Vi er lige flyttet sammen her i juni og kender hinanden ud og ind.
Dog føler jeg, at jeg mangler gnisten i vores forhold. Derudover har jeg ikke lyst til at være intim med ham og føler mig ikke seksuelt tiltrukket af ham mere. Jeg får ikke de her sommerfugle i maven og har ikke et stort behov for at være sammen med ham.
Jeg er simpelthen så forvirret, da jeg virkelig elsker ham, og jeg er så tryg, når jeg er med ham. Han kender mig ud og ind.
Jeg ved ikke, om det er, fordi vi er flyttet sammen, men jeg kan godt tage mig selv i det spørgsmål, om jeg elsker ham som en ven?
Hilsen P, 19 år

SVAR:
Hej P
Tak for dit spørgsmål.
Godt gået!
Det er ofte svært at stille det spørgsmål til sig selv, som du har gjort: “Elsker jeg egentlig min kæreste, eller ser jeg ham mere som en ven?” Så jeg vil egentlig starte med at sige: “Godt gået! Sejt, at du ikke bare lader tvivlen blive i dit hoved, men derimod får det sagt højt.” Jeg er sikker på, du allerede ved at have skrevet spørgsmålet og efterfølgende har gået og ventet på svar, er blevet endnu mere nysgerrig på at finde et svar på dit spørgsmål.
Desværre kan jeg ikke give dig et klart svar på, hvor dyb og stærk din kærlighed er til din kæreste, men jeg kan give dig nogle ideer til, hvordan du kan blive klogere på dine følelser for ham. Så her følger tre veje, du kan gå i din søgen efter et svar:
1. Fortæl din kæreste, hvordan du har det
Du skriver i din mail, at du oplever dig tryg, når du er sammen med ham, og at han kender dig ud og ind. Brug denne tryghed til at åbne nye sider i jeres forhold, hvor I også kan få snakket om de svære følelser, skuffelser og frustrationer, der helt naturligt opstår i et parforhold. Hvem ved – måske er han lige så forvirret som dig over, hvem I er, og hvad det er for et forhold/hjem, I er ved at skabe.
2. Accepter, at gnisten ikke altid er der
I et parforhold bølger følelserne ofte meget op og ned. Til at starte med er der ofte en lang, fed forelskelsesperiode, hvor alt ved ens partner er spændende, fedt og dejligt. På et tidspunkt aftager forelskelsen, og en ny type følelser overtager forholdet: Kærligheden. I modsætning til forelskelsen ser den ikke tingene gennem et lyserødt skær, men er også opmærksom på fejl. Det er bare ikke det, den kan leve af, for det dør den af! Kærligheden skal holdes i live og dyrkes ved at kunne sige: “Jeg kan godt se alt det, der ikke er godt, og som jeg kan irritere mig over ved dig – men PYT, jeg elsker dig, så det kan jeg godt leve med!”
Du kan læse mere om forskellen på forelskelse og kærlighed i artiklen Kærlighed og forelskelse.
I et hvert parforhold er der perioder, hvor det mere opleves som at have en værelseskammerat end en kæreste. I de perioder får man ikke meget ud af at mærke efter, om det er et godt eller skidt forhold, man er i, for der er ikke meget at måle. Det er ikke nødvendigvis en dårlig periode i et parforhold; det kan blot være, fordi der er andre ting end parforholdet, der får særligt fokus: Lektier, en ven der har det dårligt, arbejdet eller noget andet, der kræver særlig energi i en periode.
3. Skab de magiske øjeblikke
Du nævner i dit spørgsmål, at du ikke føler dig seksuelt tiltrukket af ham mere, og at du ikke længere mærker de der sommerfugle i maven. Måske er det ikke, fordi du ikke længere føler dig seksuelt tiltrukket af ham; måske er det, fordi du faktisk får dækket det behov, du har for at være intim med ham. Derfor oplever du ikke længere behovet eller længslen for at være sammen med ham. Eller måske er hans behov større end dit, så du får for meget intimitet.
Uanset, er det intime og sommerfuglene meget mere end sex. Selvom I nu har været sammen i to år, er der stadig mange små detaljer, I ikke kender ved hinanden. Dem bliver I ikke klogere på, hvis I ikke fortæller dem til hinanden. Prøv at invitere din kæreste til en snak om, hvad der kan give dig sommerfugle i maven: en buket blomster, en overraskende tur på restaurant, en sød sms engang imellem, eller hvordan og hvornår sex opleves særligt rart.
Der er andre muligheder end at gå
Kære P, jeg håber for dig og din kæreste, at I at kan få jer en snak om noget af det her. Det er en samtale, der kan være svær at tage hul på, men hvis du gør det, viser du også din kæreste, at selvom du lige nu tvivler på, hvad det er, I har sammen, vil du meget gerne undersøge og blive klogere på det. Og dermed fortæller du ham, at du tænker, I har noget at bygge en fremtid sammen på.
Måske kan du også få noget ud af at læse svar til en anden: Frustrerende fravær af følelser for min kæreste.
Håber, du har fået nogle ideer, du kan arbejde videre med – og god arbejdslyst!
Mvh Filip Smidt