Jaloux, vred og ked af det - burde jeg gå til psykolog?
Hej adam og eva. Jeg er en pige på 15 år, som går i 9 klasse. Min kæreste er 16 år og går på en anden skole. Vi blev kærester i januar og vi har været kærester i 8 måneder, men var kærester uden titel 4 måneder før.
En måned før vi blev kærester, havde vi en hændelse, hvor jeg ville lave sjov og vise et billede af en dreng, som er kendt her i Danmark. Han er model og bor i Odense, vi bor på Sjælland. Min kæreste tager det åbenbart med anderledes, og viser mig et billede af en pige, jeg ved hvem er og så spørger han mig, om jeg bliver jaloux. Jeg blev meget vred over, at han vælger, at vise hende, da jeg ved, de går på samme skole og årgang. Jeg synes, det var uretfærdigt, at han skulle fortælle mig det, når jeg vidste, det ikke var umuligt for dem at være sammen, som det var for mig og modellen. Vi blev en smule uvenner og efter mange undskyldninger osv. fra ham, havde vi det fint.
Senere, da vi har været kærester i 4 måneder, følte jeg mig meget tilsidesat og det fortalte jeg ham. Han undskyldte og sagde, han nok skulle finde tid til mig. Men da der så går 2 uger, har han fødselsdag og den dag opdager jeg, at han har "frække" billeder af piger, jeg kender, liggende på hans computer fra dengang vi ikke var sammen. Jeg gik fuldkommen ned og anede ikke, hvad jeg skulle stille op med mig selv, det samme gjorde han. Jeg sagde, han ikke skulle skrive eller ringe til mig, før jeg havde tænkt mig om. Min hjerne sagde slå op, men mit hjerte noget andet.
Jeg tilgav ham, men tanken er der stadigvæk, og det samme med den pige han ville gøre mig jaloux med. Ligeså snart jeg bliver mindet om nogle af tingene, kan jeg stortude. Hvis jeg bliver sur på ham over en lille ting, blander jeg de to ting med i min vrede også. Så jeg bliver endnu mere sur. Det er som om, jeg ikke er kommet af med min vrede. Jeg bliver ved at være jaloux. Burde jeg slå op og komme videre uden ham? Jeg er træt af, at bliver ked af det hele tiden og sur, men samtidig kan jeg ikke leve uden ham. Burde jeg gå til psykolog?
Pige, 15 år

SVAR:
Hej
Det er en rigtig træls situation, I er kommet i og som jeg forstår det hele, så virker det til, at din kæreste ikke forsøger at være led, men at han ved et uheld kommer til at såre dig, uden at ville det.. For mig virker det mest til, at han bare ikke har tænkt sig ordenligt om, at det var noget andet end din spøg, da han valgte at vise dig billedet af en pige, kan ser i virkeligheden. Og det virker også som om, at han ikke har tænkt over vigtigheden af at rydde op, da billeder fra hans fortid kan såre dig. Det er ikke smart, og det har han, som du skriver også erkendt og bedt om undskylding for. Jeg fornemmer også, at der i det ligger, at han ikke vil gøre det igen.
Tilgivelse er en beslutning
Du siger, at du har tilgivet ham, men det kan du ikke have gjort, hvis du stadig bliver sur og ked af det over det. At tilgive betyder, at man "glemmer" - forstået på den måde, at du er nået dertil, at du kan give slip på det og kan lade det ligge. Når vi tilgiver, lover vi ikke at glemme som sådan, for vi husker stadig hændelsen. Derimod giver vi afkald på retten til hævn og lover, at vi ikke vil bruge ”det sårende” imod den anden. I et senere skænderi, kan vi derfor ikke hive tidligere sårende hændelser frem, som vi allerede har tilgivet.
Det er først, når du har "glemt" det og ikke bringer det på banen, at du har tilgivet ham. Som du gør lige nu, har du valgt at være sammen med ham på trods af, at du stadig er såret og synes, han på en eller anden måde skal gøre det godt igen. Hvad er det, du ønsker, han skal gøre? At tilgive er at give afkald på oprejsning og vilje til at leve sammen på trods af det, som er sket.
Jalousi ødelægger
Det er ikke godt i et forhold at være jaloux, for det giver en ubalance, der hele tiden ødelægger forholdet. Det kan være rigtigt svært at gøre op med jalousi, men det er vigtigt, for ellers vil der hele tiden være mistillid mellem jer.
For at kunne opbygge et sundt forhold med gensidig tillid er det helt nødvendigt, at du kan tilgive ham helt og at jalousien ikke fylder mellem jer. Hvis ikke det er på plads over nogen tid / måske ½ år, så tror jeg, det er bedre, I ikke er sammen, selvom det vil gøre ondt i starten.
Læs også artiklerne:
Den nødvendige tilgivelse
Jalousi og kærestesorg
Jeg synes, du udviser en god selvindsigt og jeg har stor tillid til, at du nok over tid skal finde ud af, om det skal være jer.
Venlig hilsen Anne