Hvornår er noget onani, og hvornår er det sex?

Vis spørgsmål

Hvad er den helt generelle betegnelse af onani? Eller hvad går under kategorien onani? Altså: Er det at onanere noget, jeg gør selv på mine egne finurlige måder? Eller går noget som et hand- eller blowjob osv.? Det er vel i de grundlæggende fysiske træk ca det samme, men jeg tænker, at forskellen ligger i det mentale og den tiltrækning, der er i det.

Men hvornår er det onani, og hvornår har man sex?

A, 21 år

SVAR:

Kære A

Jeg vil gerne svare på dine spørgsmål.

Onani

Onani er, når du berører og stimulerer dig selv, så du bliver seksuelt ophidset. Det vil ofte føre til orgasme (hos mænd fører det til udløsning). Det kan også kaldes sex med sig selv. De fleste stimulerer sig selv ved at berøre deres kønsorgan. Du kan læse mere i vores leksikon om onani.

Man kan stimulere sig selv på mange forskellige måder. Det er en god ide at lære sin egen krop at kende ved at røre ved den den alle mulige steder. Så finder man ud af, hvad man kan lide, og hvad man ikke kan lide. Du kan også stimulere dine erogene zoner og mærke, hvordan det føles.

Onani/sex med sig selv er, som ordet lyder, noget man har med sig selv. Nogle bruger det til at tilfredsstille sig selv, andre bruger det til at afspænde kroppen.

Det er vigtigt at være opmærksom på, om onani begynder at fylde så meget i ens liv, at det hæmmer ens hverdag. Så er man blevet afhængig af det. Det kan du læse mere om i vores artikel Om onani – mest for piger.

Handjob og blowjob

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener, når du skriver: “Eller går noget som et hand- eller blowjob osv. det er vel i de grundlæggende fysiske træk ca det samme, men jeg tænker at forskellen ligger i det mentale og den tiltrækning der er i det.” Men jeg forsøger at svare på den her måde:

Blowjob hører under betegnelsen oralsex. Oralsex er noget, du har sammen med en partner, hvor man stimulerer hinandens kønsorganer ved at bruge munden.

Handjob kaldes også fingersex. Her bruger man fingrene til at stimulere hinandens kønsorganer.

Forskel på onani og sex

Svaret på dit sidste spørgsmål er altså: Onani er, når man har sex med sig selv – man undersøger og udforsker sin egen krop og giver sig selv orgasme. Blowjob, handjob og samleje er noget, du deler med en partner, så her har du sex med en anden.

Hvis du ikke fik svar på dine spørgsmål, må du endelig skrive igen.

Mvh Hannah