Hvorfor kommer der så lidt sæd ved udløsning?
Hejsa
Jeg har undret mig over noget: For lidt over et år siden begyndte jeg at onanere. Første gang jeg kom, syntes jeg, at der kom lidt meget.
Nu da jeg har fået en kæreste, og vi er nået til det punkt, hvor vi har sex, synes jeg slet ikke, at jeg kommer sædmæssigt.
Man kan godt se det en lille smule, men der er ikke en specielt stor mængde sæd.
Vil gerne kunne komme med mere ...
Er det her normalt?
F

SVAR:
Hej F
Det, du oplever, er helt normalt.
Du skriver ikke, hvor gammel du er. Det har naturligvis betydning i forhold til, om du er klar både fysisk, psykisk og følelsesmæssigt til at have sex med din kæreste. Læs mere om det i temaet Teenager og sex.
Det er lidt forskelligt, hvilken alder drenge har, når der begynder at komme sæd med i en udløsning. En sædudtømning består af både sædceller og sædvæske. Også helt unge drenge kan få udløsning. I begyndelsen kan der i få tilfælde komme lidt tynd og klar væske ud, men det er ikke sæd. Også når man har gennemgået puberteten, er det forskelligt, hvor stor mængde, der kommer ved udløsning.
Du har ikke grund at bekymre dig over, om der kommer sæd nok ved en udløsning. Det er ikke mængden af sæd, der afgør, om du kan tilfredsstille din partner.
Du kan læse mere om emnet i artiklen Sæd og udløsning.
Venlig hilsen
Maria Fischer-N