Hvorfor får jeg brunt udflåd midt i en p-pille-periode?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 17 år, og jeg har blot et spørgsmål:

Jeg er på p-piller, og det har jeg været i lang tid. Her midt i min p-pille periode med ca. en uge til menstruation er jeg begyndt at få brunt udflåd. Jeg plejer at få det 1-2 dage op til, også 1-2 dage efter menstruation, men en hel uge før? Er det ikke tidligt? Eller er det normalt?

Jeg har været sammen med min kæreste for nylig, (mandag-torsdag), hvor vi selvfølgelig havde sex. Efter sex var alt, som det plejede og ligeledes dagen/dagene efter; dog begyndte jeg at få brunt udflåd onsdag aften/torsdag morgen + en lille smule lugt.

Det skal siges, at jeg har været enormt stresset på det sidste og har haft mange ting at tænke på. Men kan det være grunden?

- Kærlig Hilsen J

SVAR:

Kære J

Hvor er det dejligt, at du søger svar på dine spørgsmål, og jeg håber, mit svar vil være til hjælp. Jeg kan jo ikke med sikkerhed sige, hvad der er årsagen til, at du har oplevet brunt udflåd tidligere end normalt, men jeg vil komme med nogle mulige årsager og tanker om det.

Brunt udflåd efter samleje

Jeg tænker, den mest sandsynlige årsag til det brunlige udflåd er, at du har haft samleje med din kæreste i dagene før. Brunt udflåd er gammelt blod blandet med sekret fra skeden, så du har muligvis fået en lille rift i skeden i forbindelse med sex, som har blødt ganske lidt, og derfor ser du det først nogle dage senere som brunt udflåd. Det er ganske ufarligt og vil kun være kortvarigt, så det er sandsynligvis allerede væk igen nu.

Kønssygdom

Andre årsager til ændret udflåd kan være kønssygdomme, og jeg lægger mærke til, at du skriver, at der sammen med det brunlige udflåd var en lille smule lugt. Hvis der samtidig har været kløe eller smerter, og hvis det brunlige udflåd er blevet ved, eller lugten er tiltaget, vil jeg opfordre dig til at snakke med din læge om det. Det kan nemlig være tegn på kønssygdom, som kan behandles hos lægen.

Som du sikkert ved, beskytter p-piller ikke mod kønssygdomme, så med mindre I også har brugt kondom, er risikoen for at overføre sygdomme til stede. Det kan du læse mere om i vores artikler:
Sikker sex og sexsygdomme
Prævention

Ændringer i menstruationscyklus

Du nævner selv, at du har været stresset på det sidste, og det er bestemt noget, som kan være med til at påvirke menstruationscyklussen. De hormoner, p-pillerne indeholder, er dog med til at stabilisere cyklus, så den er mindre påvirkelig, men jeg kan ikke udelukke, at det kan være årsagen til dit brune udflåd.

Uanset, er det i hvert fald ikke sundt for hverken din krop eller dit sind at være “enormt stresset” som du skriver. Derfor håber jeg, at du vil finde nogle gode folk at snakke med om det, så du kan finde en bedre balance.

Graviditet

Jeg vil ikke gøre dig bekymret men vil blot nævne, at brunt udflåd/pletblødning også kan være tegn på graviditet, især hvis din menstruation udebliver næste gang. Hvis det er tilfældet, synes jeg du skal tage en graviditetstest. Men jeg tænker altså ikke, at det er særlig sandsynligt i dit tilfælde.

Jeg vil slutte med at minde dig om min første vurdering: At dit brunlige udflåd sandsynligvis skyldes en lille rift i forbindelse med samleje, som er helt ufarlig og forsvinder igen hurtigt. Hvis du oplever andre gener eller forstyrrelser i menstruationen, kan du overveje de andre ting, jeg har skrevet om.

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål. Du kan læse svar på andre lignende spørgsmål her:
Bør jeg være bekymret over brunt udflåd?
Bekymret for brunt udflåd/menstruation – hvad kan det være?

Eller generelt mere om udflåd her.

Jeg ønsker dig alt godt og en dejlig sommer!

Venlig hilsen
Signe Langdahl Knudsen