Hvordan tilgive fysisk og psykisk voldelig fra eks?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.dk. Jeg gik fra min eks for ca. 2 mdr. siden, fra et 7 år langt forhold med fysisk og psykisk vold. Jeg var bange for manden og turde ikke sige fra, var bange og alligevel tryg på en eller anden måde ved ham. Det svært og forklare, men efter flere indlæggelser på psyken og flere selvmordsforsøg, slap jeg endelig ud af hans klør og kom væk.

Men desværre i min nye lejlighed bliver jeg desværre udsat for noget, jeg ikke bryder mig om og har haft clairvoyant på besøg, for jeg har nu 4 gange, siden jeg forlod ham, oplevet, når jeg skulle sove, at jeg bliver lammet i hele kroppen og kan intet gøre og fornemmer så, jeg bliver kvalt, så jeg er ved og gå væk og jeg bliver meget bange, for hvad er det, der sker... hendes svar var, at det var hans dårlige energi, det sad i og jeg vil ikke slippe af med det, før jeg tilgiver ham, men hvordan skal jeg tilgive alt det, han har gjort imod mig, nedværdiget mig og holdt mig fra min familie og venner, slået mig, truet mig og ja alt hvad hjertet begærer. Det vil fylde flere sider, hvis jeg skal fortælle alt det, han har budt mig. Og jeg som troede, han ville mig det godt, men nej jeg lever i et helvede nu, pga jeg ikke ved hvordan, jeg skal tilgive ham...

Har fundet en rigtig sød kæreste, som er den totale modsætning, Har kendt ham i ca. 15 år og han vil aldrig gøre mig ondt, for han væmmes ved det, min eks har gjort imod mig og håber sådan, jeg kan komme videre, men det kræver, jeg tilgiver...håber i kan hjælpe mig med et svar, så jeg igen kan blive hel og få et lykkeligt liv med min nye kæreste.

Med venlig hilsen den ulykkelige

Stumpen74, 37 år

SVAR:

Kære Stumpen74

Tak for, at du så åbenhjertigt deler din smerte med os. Du har været igennem en meget svær periode, hvor det har været svært for dig bare at overleve i dit tidligere forhold. Godt at du er kommet ud af det. Men selv nu, hvor du er ude af forholdet, er det som om, dit tidligere forhold ikke helt vil give slip på dig. Du har stadig psykiske ar efter årene med din eks. Arene vil sikkert blive mindre med årene, men måske forsvinder de aldrig helt.

Søg læge

Jeg vil råde dig til at kontakte din egen læge og fortælle ham/hende om de ret ubehagelige episoder, hvor du har følt dig lammet og haft kvælningsfornemmelser. Lægen kan så vurdere, om du kan/skal henvises til professionel behandling (måske psykolog eller psykiater). Selvom det naturligvis vil være godt, hvis du kommer dertil, at du kan tilgive din eks, så er jeg langt fra sikker på, at det alene vil få dine ”symptomer” til at forsvinde - og måske har du brug for først at få bearbejdet nogle af de mange dårlige minder, før du kan tilgive.

Tilgivelse

Du giver udtryk for, at du ikke kan se, hvordan du i det hele taget skal kunne tilgive din eks efter alt, hvad han har gjort mod dig. For at hjælpe dig lidt på vej, vil jeg fortælle lidt om, hvad det vil sige at tilgive. Allerførst vil jeg understrege, at tilgivelse ikke er det samme som at glemme. At tilgive er ikke at bagatellisere det, som er sagt eller gjort. Det er heller ikke at sige, at det ikke har såret dig. Når du tilgiver, gør du det på trods af, at der var nogen, som gjorde noget forkert, sårede dig og gjorde dig ondt. Du giver afkald på hævn og vil ikke bruge uretten mod den, du har tilgivet.

Tilgivelse har noget med eftergivelse af gæld at gøre. Når du tilgiver, sletter du gælden. Det er alligevel ikke muligt at betale tilbage eller gøre alt godt igen. Med andre ord er tilgivelse en beslutning om at give afkald på en oplevet eller faktisk rettighed – fx retten til at gøre gengæld, når en anden har gjort noget forkert mod dig. Det betyder, at du godt kan vælge at tilgive en anden, selvom du fortsat lider under det, som vedkommende har gjort mod dig. For dig vil det fx kunne betyde, at du muligvis vil blive ved med at sørge over det, du har mistet ved at leve i et dårligt forhold i syv år, selvom du vælger at tilgive din eks.

Da du har haft det dårligt i flere år, må du forvente, at det kommer til at tage et godt stykke tid, før de mange dårlige oplevelser får en mindre dominerende plads i dit liv - så vær tålmodig.

Læs også: Den nødvendige tilgivelse

Jeg håber, mit svar kan være med til at hele dine sår, så de ikke får lov at kaste for mange skygger i dit nye parforhold.

Jette