Hvordan stopper jeg forelskelsen, som jeg ikke ønsker?

Vis spørgsmål

Hej "adam og eva" Jeg er en pige på 18 år, som skal giftes til december med den mest fantastiske, søde, kærlige mand, som jeg har elsket og kommet sammen med lige siden efterskole for 3 ½ år siden.

Og jeg er nu blevet forelsket i en anden, som jeg knap nok kender.

Jeg har kun mødt ham en gang, men skriver indimellem med ham over nettet.

Jeg havde ingen anelse om, at jeg ville komme til at falde for ham, men han skriver så søde ting til mig, og han ser også ret godt ud..

Jeg ved, at det er en "overfladisk" forelskelse, da jeg jo egentlig ikke kender ham så godt.

Så hvad skal jeg gøre, for at stoppe denne forelskelse? Jeg ønsker ikke at cutte forbindelsen til ham.

Jeg har skrevet til ham og sagt, hvordan jeg har det med ham og gerne vil, at han stopper med at kalde mig for skat og søde osv. Og det har han så ikke svaret på endnu..

Jeg håber virkelig, I vælger at svare på denne besked. Jeg ønsker et langt og lykkeligt liv med min forlovede, som jeg elsker af hele mit hjerte. Jeg føler mig så flov, og syntes slet ikke, min forlovede fortjener at skulle giftes med en, som forelsker sig i andre end ham..

Hjælp mig! Hvad skal jeg gøre???!!!

”Den flove”, 18 år

SVAR:

Kære ”den flove”

Tak for din ærlige beskrivelse af, hvordan du har det lige nu. Du skal snart giftes med den mand, du elsker, men må samtidig erkende, at du er forelsket i en anden. Det er langt fra en let situation, du befinder dig i. Du er da heller ikke glad for situationen, men er derimod flov over dine følelser.

Forskel på kærlighed og forelskelse

Jeg kan godt forstå, at du ikke er stolt af din forelskelse, men du har ingen grund til at være flov. Rigtig mange oplever at blive forelskede i en anden end den, de elsker og har lovet at leve sammen med i medgang og modgang. For de fleste sker det dog først efter brylluppet.

Til trods for din unge alder oplever jeg, at du formår at skelne mellem kærlighed og forelskelse. Forelskelse er en følelse, som kan opstå helt ud af det blå og ofte blot er udtryk for fysisk tiltrækning og en flygtig fascination. Kærlighed derimod er ikke kun følelser, men i lige så høj grad vilje og handling.

Læs mere her: Kærlighed og forelskelse

Skal forbindelsen cuttes?

Du kan ikke kontrollere dine følelser og dermed heller ikke din forelskelse, men du kan kontrollere, hvad du gør med dine følelser og din forelskelse. Vil du passe og pleje din forelskelse ved fx at holde kontakt over nettet, eller vil du i stedet gøre dit til, at følelserne dør ud igen og i stedet bruge din energi på at pleje forholdet til den mand, du elsker.

Derfor synes jeg, du skal overveje, om det er nødvendigt at cutte forbindelsen til din forelskelse. Hvordan ville du selv have det, hvis din kæreste have et lignende forhold til en pige?

Dit livs beslutning

Du er ung og står overfor et af dit livs største beslutninger: at indgå ægteskab. Inden du giver din kæreste dit ja, synes jeg, du nøje skal overveje med dig selv, om du er parat til med dine ord og handlinger at elske din kæreste (kommende mand) resten af livet. At elske ham i ord og handling vil også indebære, at du afstår fra handlinger, som du med din fornuft ved på kort og/eller lang sigt kan være med til at skade dit ægteskab og såre din ægtefælle.

Er du ikke parat til dette, synes jeg, du skylder både din kæreste og dig selv at udsætte brylluppet, indtil du er parat til at forpligte dig på at elske ham i ord og handling i både medgang og modgang.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig til at træffe de rigtige beslutninger.

Jette