Hvordan lærer du din kæreste at kende?
I et sundt kæresteforhold vil man fokusere på at lære hinanden godt at kende. Det er i virkeligheden, hvad ethvert seriøst forhold går ud på.

SVAR:
Sådan skriver parterapeuten Gary Chapman om det at være kærester i bogen 12 ting jeg gerne ville have vidst før vi blev gift. Et stort kendskab til hinanden er med til at styrke kæresteforholdet, men det er også vigtigt for at finde ud af, om det skal være mere end det. Måske finder man ud af, at man ikke passer så godt sammen alligevel. Eller også finder man ud af, at man sammen har et godt grundlag for at gå videre med forholdet og binde sig til hinanden ved at blive gift.
Kendskab kræver tid – og ord
Der er heldigvis mange måder, man kan lære hinanden bedre at kende på; det kræver blot, at man bruger tid sammen – både sammen med andre og alene som par. Men der er også ting, som vi ikke kan lære om hinanden, medmindre vi sætter ord på det: Hvilke drømme du har, dine gode og dårlige minder fra fortiden og dine tanker og følelser lige nu og her. Det er alt sammen ting, som din kæreste ikke kan lære om dig, medmindre du fortæller om det. Derfor kommer her nogle emneopdelte spørgsmål til samtaleinspiration. Det kan forhåbentlig være med til, at du lærer din kæreste – og måske også dig selv – bedre at kende.
Gode råd
• Skab rum for de dybe samtaler. Der er bedre mulighed for at være ærlig og sårbar, når man har sat tid af til at snakke sammen, og der ikke er noget, som forstyrrer.
• Husk at lytte. For at lære din kæreste at kende er det selvfølgelig vigtigt at lytte opmærksomt og være oprigtigt nysgerrig. Det vil også give din kæreste mod på at fortælle mere om sig selv.
• Vær ærlige overfor hinanden. Det er vigtigt, at man som kærester får et reelt billede af hinanden og ikke en idealforestilling. Men vær også ærlig og respekter hinandens grænser, hvis der er ting, du eller din kæreste ikke ønsker at snakke om lige nu.
• Tag ikke alle emner op på én gang. Det er bedre, I får snakket dybt om ét emne, end at I når 20 spørgsmål på en aften.
Familie
• Hvad er det bedste minde, du har med din familie?
• Hvilke traditioner er vigtige i din familie?
• Hvad gør din familie, som andre måske synes er lidt mærkeligt?
• Hvor meget har troen fyldt i din familie?
• Hvordan har arbejdsopgaver været fordelt i dit barndomshjem?
• Hvordan er dit forhold til din mor?
• Hvordan er dit forhold til din far?
• Hvordan er dine forældres forhold til hinanden?
• Hvis vi skal giftes, på hvilke punkter vil du så ønske, at vores ægteskab skal ligne og adskille sig fra dine forældres?
Fritid
• Hvordan slapper du bedst af i din fritid?
• Hvilke aktiviteter gør dig glad?
• Hvilke af dine venner kan du bedst lide at bruge tid med – og hvorfor?
• Hvilke film og serier kan du bedst lide at se?
• Hvad ville du ønske, at du havde mere tid til at gøre?
Følelser
• Hvad er det bedste ved dit liv lige nu?
• Hvad er det værste ved dit liv lige nu?
• Hvornår var sidste gang, du var rigtig glad?
• Nævn tre ting, der gør dig irriteret.
• På hvilke områder kommer du lettest i konflikt med andre?
• Hvordan reagerer du i en konfliktsituation?
• Hvordan har du det med at snakke om dine følelser?
• Hvordan har du det med, at andre snakker om deres følelser?
Fortid
• Hvilke gode minder har du fra folkeskolen?
• Hvad kan du huske fra folkeskolen, der gjorde dig trist/frustreret/usikker?
• Hvad var din rolle i din klasse i folkeskolen?
• Hvad kunne du godt lide at lave i fritiden, da du var yngre?
• På hvilke områder har du ændret dig de seneste år?
• Hvem har været dit største forbillede?
• Hvilke ting i fortiden ville du ønske kunne blive slettet?
• Fortæl om de tre største skuffelser, du har haft i dit liv, og hvordan du tacklede dem.
• Fortæl om de tre største sejre, du har haft i dit liv.
• Hvilke seksuelle erfaringer har du gjort dig, og hvordan har du det med det?
• Hvilke økonomiske erfaringer har du gjort dig, og hvordan har du det med det?
Fremtid
• Hvad er din største drøm?
• Hvilken uddannelse/arbejde drømmer du om?
• Hvor vil du gerne være om 2 år, 5 år eller 10 år?
• Hvor vil du gerne bo i en kortere eller længere periode?
• Hvad er dit drømmejob?
• Hvad er din drømmeferie?
• Drømmer du om at blive gift engang?
• Hvilke ting synes du er vigtige i et godt ægteskab?
• Vil du gerne have børn – og hvornår?
Tro
• Hvad tror du på, og hvorfor gør du det?
• Hvad betyder din tro for dig i hverdagen?
• Beskriv dit billede af Gud.
• Hvad gør dig mest glad ved din tro?
• Hvad er de største udfordringer og skuffelser ved din tro?
• Tænker du, at troen skal være en del af vores kæresteforhold – hvorfor og hvordan?
Vores forhold
• Nævn tre ting, jeg har gjort, hvor du følte dig elsket og værdsat.
• Nævn tre ting, jeg har gjort, hvor du følte det modsatte.
• Hvilke af følgende ting vil få dig til at føle dig mest elsket – sæt dem i prioriteret rækkefølge:
1. At få massage, kys og kærtegn
2. At få hjælp til lektier/studie eller praktiske ting
3. At få en gave med tanke bag
4. At få at vide hvor meget jeg sætter pris på dig
5. At bruge tid sammen – bare os to
• Hvad er den næste store beslutning, vi skal tage som par?
• Hvilke ord vil du gerne oftere høre fra mig?
• Hvilke af de ting, vi har lavet, vil du gøre igen?
• Hvilke berøringer opfatter du som kærlige?
• Hvilke berøringer opfatter du som upassende?
• Har du følt dig presset til at acceptere berøringer, som du egentlig finder upassende?
• Hvad betyder fysisk berøring for dig i vores forhold?
• Hvad vil du ønske, vi brugte mere tid på som par?
• Hvad vil du ønske, vi brugte mindre tid på som par?
I kan også bruge det meget åbne spørgsmål: Fortæl mig noget om dig selv, som jeg ikke ved.
Hvis I har bestemt jeres bryllupsdato, er det en rigtig god idé at benytte jer af tilbuddet om et samtaleforløb med et erfarent ægtepar, der klæder jer endnu bedre på til at være gift med hinanden. Se mere på Parat til start eller Forlovelsessamtaler.
Jeg har hentet inspiration fra
bogen 12 ting jeg gerne ville have vidst før vi blev gift, Cary Chapman, Fokal 2016
og artiklen 60 ting å snakke med kjæresten om på Guttogjente.no
I kan måske få noget ud af at lytte til et afsnit i podcasten Datter, der handler om kærestetid.