Hvordan kommer jeg af med min angst for at flyve?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg står i den situation, at min klasse skal på studietur. Vi har valget mellem to destinationer, der tager enten meget lang flyvetid eller ikke så lang tid. Problemet er, at jeg er angst for at flyve. Det er ikke bare en skræk, jeg har. Jeg er decideret angst. Jeg har været ude og flyve én gang før, hvor vi skulle flyve i fem timer. Det gik okay de første tre timer, men de sidste to var et mareridt.

Jeg vil rigtig gerne med på vores studietur. Og det går mig rigtig meget på, at min angst for at flyve måske skal stå i vejen for, at jeg kan komme med. Jeg ved bare virkelig ikke, om jeg skal tage med, hvis det bliver den lange tur, og bare prøve at få det bedste ud af det. Selvom jeg måske godt i sidste ende ved, at jeg kommer til at få en dårlig tur på grund af angsten for at skulle flyve hjem igen. Eller om jeg skal blive hjemme og så gå glip af alle oplevelserne og alt det fællesskab, man får med sin klasse.

Jeg har snakket med mine forældre om det, og de spurgte, om jeg havde lyst til at prøve hypnose for at se, om det måske kunne hjælpe. Men 1: Det kan tage flere måneder at kurere, 2: Der er ikke garanteret en 100% virkning, og 3: Det koster ret mange penge. Og det har jeg ikke lyst til at udsætte hverken mig selv eller mine forældre for, “bare” for at kunne komme med på en studietur.

Jeg har også snakket med nogle veninder om det. Men de kan ikke rigtig sætte sig ind i det, da de ikke har flyskræk/angst. Så nu skriver jeg her i håb om, at I måske kan hjælpe mig videre i mit svære valg.

Hilsen Anonym, 17 år

SVAR:

Kære Anonyme!

Åh det er så svært, når angsten rammer os og lammer os. Jeg er virkelig ked af at høre, at du oplever din flyskræk sætte så store overvejelser i gang i dig. Jeg har ikke konkrete svar omkring flyskræk, men jeg vil dog prøve at svare dig bedst muligt.

Du har gode muligheder

For det første tænker jeg, at du har en rigtig god mulighed for at komme af med din flyskræk, når du har været i stand til at flyve før og også kan leve med en kortere flytur. Det er et rigtig godt udgangspunkt. Mange med flyskræk kan slet ikke få sig selv til at gå ombord på et fly, så du har en større tolerance for fly, end du måske selv tænker. Det er rigtig godt.

Ikke så lang behandling

Det betyder også, at jeg ikke umiddelbart vil tro, behandlingen vil tage lang tid. Når man kæmper med sin angst om “territorier” i sit liv, er det rigtig godt at få hjælp. For det er ikke sjovt, når angsten bliver den, der bestemmer. Jeg kan godt forstå dine tanker om ikke at ville belaste dine forældres økonomi med behandling, men der vil jeg godt fortælle dig noget som mor: Det værste er ikke at kunne hjælpe sine børn. Så når dine forældre tilbyder dig hjælp, synes jeg, du skal tage imod det.

Gå til din læge

Behandlingen vil jo ikke kun virke på denne ene tur, så det ville være en god investering i din fremtid. Jeg ved ikke, om du skal i hypnose eller tale med en psykolog med speciale i kognitiv terapi, men jeg synes, du og dine forældre skal kontakte jeres læge og snakke med ham eller hende. Måske kan du få noget beroligende, du kan få med på rejsen til, hvis det hele bliver for meget. Lægen vil i hvert fald kende til mulighederne for hjælp. Måske vil du ikke engang få brug for piller, men bare det at vide, at du har noget med, der kan hjælpe, kan være en hjælp.

Tag imod hjælpen

I det hele taget skal du bare tage imod al den hjælp, du kan få. Jeg vil give dig et par generelle råd om angst: Find ud af, hvad der hjælper dig. Er det godt at holde en ven i hånden? Har du en ven i klassen, som du kunne tale med det om, som ville være villig til at være partner i at komme gennem flyveturen? Eller hjælper det for dig at høre noget bestemt musik eller læse eller noget andet, når du bliver urolig?

Din krops reaktioner

Hvad sker der i din krop, når du bliver bange? Nogle får hjertebanken, andre bliver rastløse, nogle får kvalme. Det er meget forskelligt. Det kan hjælpe på angsten at være klar over, hvordan ens krop typisk reagerer og så prøve at finde måder at hjælpe den på. Fx kan det være, at det hjælper en med tendens til hjertebanken at lære nogle åndedrætsøvelser. Det ville din læge nok også vide mere om.

Angst for angsten

Noget af det værste ved angst er angst for angsten. Som du selv skriver, er du bange for, at hele turen vil blive ødelagt af at bekymre dig for turen hjem. Det kan være en hjælp at blive opmærksom på, at man ikke er rigtig bange, men blot bange for at blive bange. Hvis man øver sig, kan man lære at flytte fokus fra det tilbage til den situation, man oplever lige nu.

Kære anonyme, når jeg læser dit brev, ser jeg en intelligent, overvejet og kærlig ung kvinde, der rigtig gerne vil ud og opleve verden. Jeg har forsøgt at svare så godt jeg kan ud fra de informationer, jeg har til rådighed. Jeg tror helt bestemt, at hvis du får dine forældre til at hjælpe dig med at finde den rigtige hjælp, så kan du tage med på studietur og opleve alt det gode med din klasse.

Med venlig hilsen
Krista Korsholm Bojesen