Hvordan kan jeg undgå at skuffe min kæreste, når jeg er syg?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er en pige på 21. Jeg har været sammen med min kæreste i over 3½ år og er rigtig glad for ham. Jeg har desværre de sidste to år været syg, og lægerne er stadig ved at udrede mig. Fordi jeg er syg, synes min kæreste, at han tit ofrer sig i forhold til ting, han gerne vil. Det ved jeg godt, at han gør og er så taknemlig for, at han er så forstående over for min situation. Desværre bliver han altid meget skuffet og ked af det, når han så har brug for, at jeg ofrer mig. Han er meget spontan, og når han kommer med en ide til et eller andet, kan det virke helt uoverskueligt for mig, og jeg siger tit, at jeg derfor lige skal tænke over det og se, hvor jeg kan grave kræfterne frem til det. Men det er ligesom ikke tilladt, og vi ender med at slutte samtalen kede af det og sure på hinanden, fordi han ikke forstår, hvorfor jeg aldrig kan gøre noget for ham. Jeg forstår 100% godt, at jeg skal ofre mig en gang i mellem og gøre ting, han har brug for og lyst til. Men min energi er meget minimal, og jeg er i forvejen en introvert person.

Derfor får han mig mere og mere til at føle, at jeg aldrig gør noget for ham. Føler, at det er mig, der er forkert på den, fordi jeg ikke bare kan sige ja til alt. Og at jeg ødelægger vores forhold og er en dårlig kæreste. Men ved samtidig, at jeg ikke kan gøre det bedre, end jeg gør det nu i min situation, men ved bare ikke hvordan jeg skal forklare ham det, så han forstår det. Det er svært at elske andre og interagere med andre, når man bruger så mange kræfter på at deale med sig selv og ens smerter og træthed. Har efterhånden af flere omgange overvejet at sige, at vi skal have en pause i vores forhold. Men han er min klippe, og jeg kan slet ikke forestille mig mit sygdomsforløb uden at have ham. Jeg er også tit bange for, at han pludselig slår op med mig, fordi han er ung og vil leve livet, som jeg et eller andet sted godt forstår, fordi jeg jo var rask, da vi mødtes.

Håber I kan give mig nogle råd til, hvordan jeg kan snakke med ham og måske også forstå lidt mere af, hvorfor han reagerer, som han gør.

Kh Den Ukendt-Syge

(kraftigt forkort af red.)

SVAR:

Kære ukendt-syge

Tak for dit brev. Jeg skriver gerne, hvad jeg har tænkt efter at have læst dit ærlige brev.

Et vilkår

Vi kan nogle gange møde noget i vores liv, som vi ikke selv har valgt, men som hører med til at være mig lige nu, og som har stor indflydelse på dagligdagen. Du udtrykker, at du har været syg i to år og er under udredning. Du ved ikke lige nu, hvad der gør, at du har visse begrænsninger, som du beskriver sådan:

  • du kan mangle energi
  • du har brug for at være forberedt
  • du har brug for planlægning
  • du har brug for tid til at tænke
  • at overnatte hos din kæreste kan være uoverskueligt
  • du kan have brug for at overnatte hjemme
  • du kan have brug for ikke at skulle forholde dig til for mange mennesker

Som du kan se og allerede ved, så har du mange udfordringer. Du udtaler, at det har været hårdt for jer begge to. Du lyder til at have både selvindsigt og forståelse for, at du gør dit bedste i den situation, du ikke umiddelbart kan ændre på – den er dit vilkår lige nu.

Temperaturen på kæresteforholdet

I har været sammen i 3½ år. Der er set fra din stol positive ting jer to imellem:

  • han er din klippe
  • han er god at snakke med
  • du er rigtig glad for ham
  • I kan grine sammen

Samtidig er der svære ting: I er meget forskellige mht. det sociale liv og spontanitet.

Jeres forskellighed gør, at I kan blive sure på hinanden og kede af det. Din kæreste kan til tider blive skuffet over, at det er udfordrende for dig at ofre dig for ham og spontant at hoppe med på nogle af hans ideer.

Forventningsafstemning

Hvordan vil det være at sætte jer ned og tænke igennem, hvad I forventer af hinanden, så I kan få lavet nogle aftaler? I kunne fx overveje og derefter tale om:

  • Hvor tit skal vi ses?
  • Hvor ofte skal vi overnatte sammen?
  • Hvilke dage er det bedst at lave aftale om at mødes?
  • Hvor skal vi mødes?

Giv hinanden taletid. Lyt til hinanden. Noter evt. det, som I når frem til. På denne måde giver det mulighed for, at du kan få mere plan over, hvornår I kan ses, så du ikke skal bruge så meget energi til at overveje hans spontane ideer.

Valget er dit

Du har nu læst mit svar. Hvordan er det at tænke på at snakke forventningsafstemning igennem sammen? Er det en mulig vej at prøve at gå? Eller tænker du, at du har brug for en pause i jeres kæresteforhold?

Måske kan du bruge input fra nogle af vores artikler:
Konflikter i parforholdet
Ridderen på den hvide hest
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Hvordan lærer du din kæreste at kende?

Jeg vil opmuntre dig til at være tro imod dig selv og gøre det, som du tror, er bedst for dig.

Mange hilsner
Hanne Esmarch