Hvordan kan jeg stoppe min mangeårige ulykkelige forelskelse?
Hej, jeg er begyndt at tænke, at det er et reelt problem for mig at være hemmelig forelsket i en af mine mc-venner. Det hele startede for omkring 12 år siden, hvor vi mødtes første gang i en klub. Jeg var 16, og han var 19. Vi havde det rigtigt hyggeligt, og han var virkelig sød og nede på jorden. Da jeg skulle hjem, spurgte han efter mit nummer, men jeg sagde, at jeg ikke var tryg ved at give mit nummer ud, første gang jeg mødte folk. Fandt senere ud af, at den aften var han og hans kæreste lige gået fra hinanden, men havde senere fundet sammen igen. Da blev jeg ked af, at jeg ikke gav ham mit nummer.
Når vi mødes, har vi det super sjovt og snakker vildt godt sammen, men hver gang han rører eller holder om mig, er det, som om jeg ikke kan trække vejret, og på samme tid bliver jeg så lettet, at jeg kan flyve. Alle dem jeg/vi møder til træf er overbevist om, at vi er kærester, hvilket vi selvfølgelig benægter og fortæller, at han har en kæreste. Det er hårdt, for han virker til at være glad for sin kæreste, og jeg vil ikke stå i vejen for hans lykke.
Vi ses i mc-klubben 3-6 gange om året, og jeg håber hver gang, at mine meget stærke følelser stopper, men det er ikke sket. Jeg føler, at det står lidt i vejen for at finde mig en kæreste, da jeg ikke føler noget for andre, som jeg gør for min mc-ven. Har prøvet at tage mine dates med til klubben og at undgå ham til træf, men det har ikke hjulpet.
Jeg fortryder stadig, at jeg sagde nej til at give ham mit nummer den aften. Jeg har aldrig forventet, at han vil gå fra sin kæreste, og nu har de en lille søn sammen. Vi har kun én gang snakket om den aften for 12 år siden og ladet den ligge derefter, da jeg tror, han også fortryder, at der ikke skete mere.
Er der nogle gode råd eller metoder til, hvad jeg kan gøre for kun at se ham som min ven og intet andet? Og derved forhåbentlig finde en fri mand at forelske mig i ...
Kvinde, 28 år

SVAR:
Kære kvinde
Godt, du skriver! Jeg vil give dig nogle tanker, som jeg har fået, efter at jeg har læst dit brev.
Et slipperum
Da jeg havde læst dit brev, kom jeg til at tænke på to rum, som er til at gå ind i og ud af. Det første rum kalder jeg et slipperum. Prøv at forestille dig, at du går ind i dette rum, sætter dig ned og overvejer følgende tre ting:
1. Jeg har fortrudt, at jeg ikke gav min mc-ven mit telefonnummer for 12 år siden.
Samtidig vil jeg prøve at forstå den 16-årige inden i mig, der ikke var tryg ved at give sit telefonnummer til en mand efter så kort bekendtskab. Faktisk lyder jeg til at være en klog 16-årig, der ville passe på mig selv.
Jeg har lov til at kalde det et tab, at det ikke er en mulighed for mig at få ham, jeg egentlig ønskede som kæreste.
2. Faktum er, at han nu har en kæreste, og sammen har de en lille søn. Det betyder, at døren til denne mulighed er fuldstændig lukket. Jeg kan aldrig forvente, at han går fra sin kæreste.
3. Jeg vil øve mig i at slippe ham. Opgive håbet om at få ham som kæreste.
Efter disse tre overvejelser kan du øve dig i at gå ud af rummet igen.
Frihedsrum
Dernæst vil jeg invitere dig ind i et frihedsrum. Prøv at sætte dig i dette rum og overvej følgende:
1. Nu vil jeg øve mig i at se i øjnene, at døren til min mc-ven er lukket. Jeg vil øve mig i at sige, at jeg ikke vil snyde mig selv ved at vente på en umulighed.
2. I stedet vil jeg tænke, at jeg har frihed til at finde en kæreste. Jeg har brug for tid til at slippe vennen. Og brug for tid til at finde en ny ven, der kan blive min kæreste.
Når du har været i rummet et stykke tid, har du mulighed for at gå ud af det igen.
Kan gentages
Måske har du brug for at gå ind i begge rum flere gange. Jeg håber, at rummene kan være til hjælp for dig.
Jeg ønsker virkelig for dig, at du må få hjælp til at bearbejde det, der udfordrer dig.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Kærlighed og forelskelse.
De bedste hilsener
Hanne Esmarch