Hvordan kan jeg få venner og komme til at trives i skolen?
Jeg ved ikke, om det her er relevant for denne hjemmeside, men her er det ...
Hej
Jeg er en 13-årig pige, som har et problem: Jeg prutter simpelthen hele tiden. Jeg har det allerede svært på min nye skole. Drengene driller mig og snakker grimt. Jeg kan ikke få rigtige venner, og folk synes bare, jeg er mærkelig. Så hjælper det ikke, når man kommer til at prutte højlydt til “pigesnakken” med alle 30 piger på årgangen. Alle grinede af mig, og nu er jeg bange for, de synes, jeg er endnu mere klam :(
Jeg kommer tit til at tænke på, hvad folk tænker om mig og går meget op i, hvilket tøj jeg har på. Jeg prutter utrolig meget i løbet af dagen og prøver at skjule det. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg synes ikke selv, jeg er meget uheldig med mit udseende, men jeg har en meget speciel og livlig personlighed.
Jeg er bare ikke som alle andre. Jeg er missionærbarn og kom hjem fra udlandet for knap et år siden, så jeg har svært ved at vænne mig til alt. Jeg håber, at pigerne bare glemmer “pigesnakken”, men jeg har virkelig lyst til at pjække ...
Kærlig hilsen fortvivlet pige, 13 år

SVAR:
Kære fortvivlede
Pyha, det må være rigtig svært at vende hjem fra et andet land og forsøge at passe ind i en dansk skoleklasse. Det er altid svært at skifte skole og komme i en ny klasse, når man er på din alder, men det må være rigtig svært, når du også har boet i et andet land med andre skikke og måder at gøre tingene på, og det er bestemt relevant for vores hjemmeside.
Anderledes og udenfor
Jeg ved ikke, hvor lang tid du har boet i udlandet, men jeg kan fornemme, det er så lang tid, at du føler, du er anderledes og har svært ved at falde ind i pigegruppen. Du skal vide, at mange piger har det på samme måde som dig, også selvom de har boet her i landet og evt. gået i den samme klasse hele tiden. Det er nemlig rigtig svært i teenageårene at finde sin plads i flokken, fordi det er en tid med store forandringer i krop og sind. Det kan du læse mere om i artiklen Pubertet – en ekstrem forvandling.
Drenge driller, piger skaber afstand
Når det er en tid med store forandringer for alle, har mange både piger og drenge svært ved at håndtere nogle, som er en smule anderledes, og som måske ikke gør tingene på samme måde, som de er vant til. Når de ikke kan finde ud af det, reagerer drenge ofte med at drille og sige dumme ting, og piger ved at skabe afstand i stedet for at forsøge at lære dig bedre at kende. Det er altid svært at føle sig udenfor, men nok endnu værre for dig, fordi du måske ikke har skabt dig en venneflok, som du kan ty til, når det er svært.
Meget luft i maven
Du beskriver i dit brev, at du har et problem med, at du prutter meget. Det er bestemt ikke rart og kan være meget svært i sociale sammenhænge; specielt når mange er samlet, og man ikke lige kan gå udenfor. Når du har meget luft i maven, kan det skyldes mange ting, fx kosten du får derhjemme. Der er ting, som skaber mere luft i maven (kål, meget fastfood, fed mad), og måske skal du snakke med dine forældre om at tænke lidt på det. Så kan det også skyldes måden, du spiser på: Det er vigtigt at have god tid til maden og tygge maden godt, så det ikke skal være så længe i tarmen; det skaber også mindre luft. Du kan evt. snakke med sundhedsplejersken på din skole om problemet. De ved ofte meget om disse ting og kan være rigtig gode at få en snak med.
Det kan være en god idé at gå en tur udenfor i frikvarterene. Jo mere man bevæger sig, jo mere kommer der gang i tarmen, og så kan du måske få pruttet af, før næste time begynder.
Tal med en voksen
Med hensyn til pigegruppen synes jeg faktisk, du skal snakke med læreren, som står for det. Det er ikke sikkert, hun ved, hvad der foregik, eller hvordan du har det. Det er ikke, for at hun skal tage dit problem op i gruppen, men hvis en pigegruppe skal give mening, er det vigtigt, læreren kender til de problemer, som gør, at det er svært at være i gruppen. Jeg ved ikke, om du har tillid til den lærer, der er med, men ellers gå til en anden voksen, som du har tillid til, og forklar hvordan du har det, og hvad der gør det svært at passe ind. Det er lange skoledage, når man går og har det, som du har det, og det betyder noget, at der bliver taget hånd om dig, og at du bliver set i din fortvivlelse.
Sats på nogle få af pigerne
Prøv desuden at tænke på, om der er en enkelt eller to piger, som du har tillid til, eller som du er tryg ved. Det er ikke sikkert, du snakker så meget med dem, men det kan være godt, at du målretter dine forsøg på at få venner i klassen til nogle enkelte i stedet for, at de er en samlet masse, som du har svært ved at blive venner med. Hvis du kan finde nogle, du gerne vil lære bedre at kende, så vær OBS på evt. at komme i gruppe med dem, sæt dig ved dem i pauserne, eller hvad du nu kan finde på. Det kan være dit eget lille projekt. Det vigtigste er, at nogle lærer dig at kende, så de kan se forbi, at du har pruttet, og kan se det fantastiske ved din livlige natur.
Måske kan du også få noget ud af at læse artiklen Er der nogen, der kan li’ mig? og svaret Hvordan får jeg større selvtillid og bliver mere glad?
Mvh
Kirsten Kirk Christensen