Hvordan holder jeg ud gennem No Nut November?

Vis spørgsmål

Det er den 12. november idag, og jeg er med på bølgen af NNN (det handler ikke om porno, kun onani). Det er ikke let ...

Jesus siger når vi faster, og det får mig til at blive ved, selvom jeg synes, at det er pisse svært.

Der er mange forskellige tanker om onani, men jeg tænker, alle kan skrive under på, at det er sundt at faste fra det. Ved ikke, hvad mit spørgsmål er, vil bare gerne have lidt opmuntring til at forsætte og dele, at jeg synes, det er røv svært og dem, der også er med på NNN ikke er alene.

Dreng, 17 år

SVAR:

Hej med dig

Jeg synes, det er interessant, at der i ikke-kristne sammenhænge er begyndt at udbrede sig en bevidsthed om, at man skal være forsigtig med porno og onani, og at det at øve sig i selvkontrol er en god ide.

No Nut November

Jeg har aldrig helt kunnet regne ud, om NNN mest er en joke – et slags selvironisk online-fænomen – men jeg ved, at rigtig mange tager det seriøst og får noget ud af det. Og ros til dig, for at du bruger det som en anledning til øvelse i selvkontrol og faste. Bliv endelig ved med det og husk, at fald kan være en fast del af den øvelse. Ikke at fald skal være et mål, det skal bare ikke være uventet.

Dit liv står og falder ikke med, hvor godt det lykkes med NNN. Det står og falder (og genrejses) med Kristus. Det var bare vigtigt for mig at sige som kristen bror.

Opsøg noget godt

Når det så er sagt: Keep at it og husk at fylde tiden med noget godt. Det bør ikke kun være et spørgsmål om at afholde sig fra noget, men også om at opsøge det gode. Gør NNN til MMM (Many Meaningful Moments). Det tror jeg langt hen ad vejen er både sjovere og lettere at være i.

Måske har du allerede læst vores artikler Om onani – mest for drenge og Er onani synd? Ellers vil jeg anbefale dig at gøre det.

Held og lykke med det og tillykke med, at du er et sted i dit liv, hvor du udforsker, hvad selvkontrol er, og hvordan du kan forholde dig til onani!

Jeg beder til, at det må være til velsignelse for dig.

Kh Kristoffer