Kan I svare på spørgsmål om forelskelse, kæreste og venner?

Vis spørgsmål

Jeg har to spørgsmål:

  1. Hvad sker der inde i kroppen, når man bliver forelsket?
  2. Hvis man er sammen med sin kæreste, hvad skal man så gøre med sine venner for ikke at miste dem og omvendt?

Pige, 13 år

SVAR:

Kære pige på 13 år

Dit spørgsmål er både udfordrende og svært at svare på, da jeg tror, det er meget forskelligt fra person til person, hvordan det føles i kroppen, når man er forelsket.

Hvis jeg var læge, kunne jeg sikkert fortælle om nogle kemiske reaktioner, der kan sammenlignes med det, der sker i kroppen, når man er rigtig glad, forpustet, bekymret og usikker. For det at være forelsket rummer mange forskellige følelser og reaktioner – afhængigt af situationen.

Men jeg vil alligevel prøve at beskrive, hvordan jeg tror, mange oplever det.

Forelskelse kan mærkes i kroppen

En forelskelse kan begynde med, at man bliver opmærksom på en person, der har nogle egenskaber, man kan lide. Det sætter gang i ønsket om at være i nærheden af den anden og at blive set samtidig med, at man føler sig usikker: Hvad skal jeg sige, og hvad skal jeg gøre, for at han lægger mærke til mig? Og hvad nu, hvis jeg dummer mig, så det modsatte sker?

I kroppen kan det mærkes som både varme og kulde. Nogle har let ved at rødme, andre stivner måske helt. Man føler sig kejtet og griner måske lidt fjoget, mens der er uro i maven og hele kroppen. Stemmen svigter eller lyder helt forkert, og tankerne roder rundt i hovedet og gør én forvirret.

Forelskelse kan mærkes i følelserne

Når man ikke er i nærheden af ham, gennemgår man, hvad der skete – eller ikke skete. Og man kan være frustreret og ked af det – eller glad og forventningsfuld – alt efter, om der var tale om gode oplevelser og gengældt opmærksomhed eller det modsatte. Man kan have svært ved at koncentrere sig om skole, arbejde, familie og venner, fordi man dagdrømmer og forestiller sig, hvad der sker næste gang og næste gang.

Hvis der ikke er tale om gengældt opmærksomhed, kan man opleve en kortere eller længere periode, hvor man er ulykkelig og trist, mens man måske prøver at holde fast i håbet.

Op- og nedfølelser

Men hvis der sker det fantastiske, at han også er forelsket i dig, så I bliver kærester, så starter en ny periode. Alle sanser er forstærket, så hvis man ser en sørgelig film eller bliver ked af det, har man let til tårer, mens man på den anden side føler sig svævende og overlykkelig, bare solen skinner lidt, eller skoven lige er sprunget ud.

Humøret kan svinge fra det ene minut til det andet, alt efter om du oplever, at det bliver bedre og bedre mellem jer, eller om du bliver usikker på dine egne eller hans følelser. Og usikkerheden er der ofte, hvis man ikke føler sig tryg, hvis du prøver at være en anden, end den du er, eller oplever, at han ikke deler sine tanker og følelser med dig.

Seksuel lyst

Udover de følelsesmæssige kropsreaktioner kan kroppen også reagere seksuelt. Det sker især, når I er tæt sammen og rører ved hinanden. Her kan noget føles godt, og du får lyst til større nærhed og intimitet, men du kan også opleve, at noget går for hurtigt eller ikke føles godt og rigtigt. Her er det vigtigt at sige fra, selvom du kan være bange for den andens reaktion.

Kæreste og venner

Når man er nyforelsket og kærester, har man ofte et stort behov for at være sammen hele tiden. Men det er alligevel rigtig vigtigt, at man holder fast ved sine venner. Hvis I har forskellige venner, kan det være fint at være sammen med hinandens venner ind imellem, men det er også godt, hvis I stadig dyrker jeres individuelle venner. Her er der behov for tillid og åbenhed, så du ikke føler dig utryg og bange for, at han hellere vil være sammen med dem end med dig.

Følelser forandrer sig

Som nyforelsket håber man ofte, at det kan udvikle sig til kærlighed, så man altid skal være sammen. Men for at det kan ske, er der brug for, at man har eller opbygger fælles interesser og værdier, så der er noget at være sammen om og tage udgangspunkt i, når det bliver hverdag.

Hvis man oplever, at man i stedet bevæger sig væk fra hinanden, er det bedre at slå op, før man er blevet for afhængige af hinanden. Selvom det gør ondt, og man kan føle, at hele verden ramler sammen, er det bedre end at fortsætte i noget, som du eller han ikke føler jer sikre og godt tilpas i.

Venner og hverdag er vigtige

Også derfor er det vigtigt at fastholde vennerne – ligesom det også betyder rigtig meget, at man ikke har slækket på opgaver i skolen eller på arbejde, mens forelskelsen rasede i kroppen. Forelskelse holder ikke. Enten udvikler den sig til kærlighed og ønske om at høre sammen for altid, eller også dør den.

Jeg håber, du kan bruge lidt af mine erfaringer. Prøv også at læse artiklen: Jeg er forelsket! – Eller er jeg?

Jeg ønsker dig alt godt fremover.

Mange hilsner
Inge