Hvordan går man fra at være kærester til kun at være venner?

Vis spørgsmål

Hej

For ikke så længe siden slog min kæreste op med mig. Vi er begge begyndt på vores andet år på efterskole og fandt sammen sidste år. Vi var kærester i fire måneder, men havde haft noget kørende gennem en stor del af sidste år. Da han slår op, siger han, at han har taget et valg om, at vi ikke skal være kærester mere. Han siger, det ikke har noget med mig at gøre, men det er, fordi han har mistet følelserne, og at han ikke er villig til at ofre det, der skal til for at få de manglende følelser tilbage igen.

Det gjorde og gør stadig sindssygt ondt, for jeg elsker stadig ham. Og det er bare overhovedet ikke fedt at blive valgt fra af den person, man elsker aller mest, og har betydet så meget for mig. Men vi blev enige om, at vi ville blive ved med at være venner.

Men det viser sig så, at det ikke er så nemt, som jeg havde håbet. Jeg har fundet ud af, man tit bliver rådet til for at komme over kærestesorg at holde sig fra personen i et stykke tid, men det er bare næsten umuligt, fordi de fleste af mine bedste venner også er hans bedste venner.

Jeg er fast besluttet på, at det her brud ikke skal ødelægge mere end højest nødvendigt. Men det er bare så svært og hårdt. For hvordan går man fra kærester til “bare” venner, når jeg stadig elsker ham? Hvis I har de mindste råd, vil jeg virkelig sætte pris på det. Jeg ved ikke, hvad der er okay, og hvad der ikke er okay.

Jeg kan heller ikke finde rundt i mine egne følelser. Er det okay at smile til ham, ligesom jeg sagtens kan smile til andre drengevenner, eller skal jeg lade være med det, nu hvor jeg kan mærke, at jeg stadig elsker ham? Jeg kan ikke finde ud af, hvor meget jeg skal lukke af, og hvad der er den bedste måde at komme videre på.

Den forvirrede pige på 15, der savner sin kæreste og ikke aner, hvad hun skal gøre af sig selv.

(Forkortet af red.)

SVAR:

Kære A

Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært. Når du formulerer, at det er vanskeligt “bare” at være venner, har du jo også erkendt, det er svært at træde ud af rollen som kæreste og ind i rollen som ven. Der er stor forskel på disse to roller, og det er helt naturligt, du føler det som et tab, når du stadig ønsker at være hans kæreste og må “nøjes” med at være ven.

Vær skuffet

Jeg vil derfor råde dig til, at du tillader dig selv at være skuffet, sur og vred på ham. Det er helt okay og helt naturligt. Jeg tænker ikke, du skal sige det direkte til ham, men find en veninde, der vil lytte, eller skriv alle dine følelser ned, når de kommer. Du kan også vælge at gøre noget ‘aktivt’, når du bliver for overvældet af følelserne. Spil et spil, løb en tur, eller opsøg andre af dine venner og vær sammen med dem.

Beskyt dig selv

Og husk, det er dig, der bestemmer, hvem der skal have at vide, hvordan du har det. De andre har ikke krav på at vide det, medmindre du har lyst til at fortælle det. Men tænk over, hvem du fortæller det til, så du også beskytter dig selv.

Jeg synes, du skal fortsætte med at spille i jeres band og lade ham være. Se om du kan vende din opmærksomhed mod den musik, I spiller – og prøv om du kan tænke: “Ja, der sidder han og ja, jeg elsker ham, og det er helt okay, at jeg gør det – det behøver ingen få at vide.”

Lær dine følelser at kende

Når du tænker på ham, kan du så tage kontrol over dine følelser? Det er ok at nyde en forelskelse, selvom den ikke er gengældt, og selvom den gør ondt. Accepter, at den er der, og giv dig selv lov til at komme over ham. Det er ikke noget, du skal have travlt med.

Tænk over fremtiden

Han har sagt til dig, at han er i tvivl om, hvad han vil ‘ofre’ for at have en kæreste. Når man er forelsket – og generelt i et parforhold – skal der gerne være en tiltrækning og afhængighed af den anden, som gør, at man ikke kan undvære den anden. Den følelse og fornemmelse er måske stærkere hos dig end hos ham. Hvis I stadig var sammen, ville den sætning måske betyde, du ville have svært ved at slappe af og være dig selv, fordi du ville anstrenge og bekymre dig, om han nu føler, at han burde være et andet sted. Hvis I finder sammen igen, så vær dig selv – du er så værdifuld, at du er værd at ofre alt for!

Du kan finde mange flere gode råd og tips i vores tema Kærestesorg og under leksikonopslaget Kærestesorg.

Jeg håber det bedste for dig i den kommende tid!

De bedste hilsner
Malene