Hvor lang tid tager det at komme ud af pornoafhængighed?

Vis spørgsmål

Min kæreste ser porno og er afhængig af det. Vi blev kærester for et års tid siden, og han fortalte mig inden, at han så det, men ikke om afhængigheden. Jeg blev ramt af det, men var også meget optimistisk, da der findes hjælp til at komme ud af det. Han havde besluttet, at han skulle begynde til psykolog omkring det, og det støttede jeg ham selvfølgelig i.

Da han begyndte hos psykologen, talte de først om andre ting, så i lang tid følte jeg ikke, der skete noget. Efter et stykke tid traf vi sammen nogle valg, der begrænsede hans adgang til porno på både telefon og computer. Han har aldrig pålagt mig ansvaret for at få ham ud af sin afhængighed, men jeg kan føler et kæmpe ansvar for det. Samtidig er jeg så magtesløs og aner ikke, hvad jeg skal gøre.

Vi er et kristent kærestepar, og vi vil begge vente med sex til ægteskabet. Han vil gerne ud af afhængigheden først, så han ikke hiver porno med ind i ægteskabet. Det forstår jeg virkelig godt, og det vil jeg gerne respektere. Han siger, at det lige så stille går fremad. Det kan jeg tydeligt mærke på hans humør, at det gør. Han er mere glad. Men jeg har ekstremt svært ved uvisheden. Hvor tit ser han det? Hvad betyder det, at det går bedre? Kommer han nogensinde ud af det, så vi kan blive gift en dag? Hvor meget skal jeg vide?

Jeg har ikke fortalt det til en eneste, og det er ekstremt hårdt at gå med selv. Det ved han ved godt, og derfor har vi snakket om en medvandrer til mig. Men hvor får jeg fat i sådan en? Jeg er lige flyttet til en ny by og er ikke med i et kristent fællesskab endnu. Jeg vil gerne tale med en ældre end mig selv, helst kvinde, med mere livserfaring.

Jeg er klar til at blive gift, og jeg prøver nogle gange at tænke på, at jeg måske bare skal være taknemmelig over, at han har været ærlig og fortalt det til mig, inden vi blev gift.

Ung kvinde, 23 år

SVAR:

Kære unge kvinde

Hvor er det godt, du skriver til os.

Gode samtaler gør godt

Ud fra det du skriver, fornemmer jeg, at din kærestes pornoafhængighed fylder rigtig meget, og at du længes efter at kunne snakke om det. Du skriver også direkte, at det er hårdt at gå med selv, og du erkender, at det ville være godt at finde en, der er ældre end dig selv at snakke med.

Jeg giver dig ret i, at det ikke er oplagt at snakke med jeres fælles venner om det. Det kan virke grænseoverskridende at skulle dele kampe omkring seksualitet og jeres indbyrdes forhold. Derfor er det en rigtig god ide, at både du og din kæreste hver især finder en ældre person af samme køn at tale med. Der kan I også vende mange andre ting i livet.

Medvandring

Du er selv inde på muligheden for medvandring. Det er oplagt. Det er nemmere at finde en medvandrer, hvis man kommer i en menighed, hvor flere generationer er til stede. Derfor vil jeg opfordre jer til at begynde på det. Så kan det være, der viser sig en person, som du har tillid til og lyst til at tale med.

Bed også om, at Gud vil give dig en medvandrer. Du kan med fordel kontakte din lokale ungdomskonsulent. Hun eller han vil vide, hvordan du kan komme videre med at finde en medvandrer i nærheden af det sted, du er flyttet til.

Glæd dig over din kæreste

Ud fra det, du skriver, synes jeg faktisk, din kæreste gør det rigtig godt. Han er helt tydelig interesseret i at gøre noget ved sit pornoforbrug, og han arbejder aktivt på det. Han har allerede et netværk af gode folk at trække på, og du skal nok ikke være overrasket over, at han taler om mange andre ting med psykologen. Det er meget normalt i et forløb hos en psykolog, at man kommer hele vejen rundt i livet, og at det tager tid.

Det imponerer mig, at din kæreste deler så mange ting fra terapien og sine kampe med dig. Det er en stor tillidserklæring til dig.

Lad ham beholde ansvaret

Derfor vil jeg opfordre dig til at prøve at slappe mere af og give ham tid til at finde sig selv. Jeg fornemmer, at du meget gerne vil følge med i, hvordan han klarer sig, og det kan måske komme til at opleves som lidt for styrende for ham. Hvis ikke nu så på længere sigt. Du kan med rette forvente, at han tager ansvar for sig selv, men så må du også huske at lade ham gøre det :) Jeg tror, det er klogt ikke at presse ham for meget.

Læg det over til Gud

Livet er hårdt, når vi mister kontrollen over de ting, vi gerne vil have styr på. Men en af de gode ting ved at være kristen er, at vi kender en Gud, som er i kontrol og som elsker os. Så et svar på dit spørgsmål om, hvordan du udholder ventetiden, er, at du lægger din kæreste og jeres forhold over til Gud. Øv dig i at hvile i den fred, han har lovet at give os, når vi lægger vores liv over til ham.

Jeg tror også, det vil hjælpe dig at finde nogle gode folk at tale med. Måske kan du finde andre pårørende til mennesker med pornoafhængighed i det kristne netværk KNUS.

Du spørger, hvor lang tid det tager at komme ud af afhængighed. Det er svært at svare på, for det afhænger af livets omstændigheder. Men afhængighed af porno bliver stærkere under stress. Så en hovedregel er, at jo mindre stress, han har, des bedre.

Må Gud give jer begge hvile i ham og lede jer dybere ind i kærligheden.

Alt godt og bedste hilsner
Peter