Skal jeg gå til læge med mit forhudsproblem?
Hej AdamogEva.dk
Jeg er en 15 årige dreng, som har problem med at mit forhud kan ikke trækkes helt tilbage. Jeg har snakket med én af mine venner om det og vi blev enige om at det nok var bedst at skrive til en brevkasse. Mit spørgsmål er: Skal jeg søge læge eller løsner foruden sig helt et sted i den nærmeste fremtid?
Jeg har en kærste og vi er lige så stille begyndt at tale og sex.
Vh J.

SVAR:
Kære J
Som jeg forstår det, så har du problemer med at trække din forhud tilbage over penis. Du spørger om, der er grund til at søge læge med den problemstilling.
Du fortæller ikke meget andet om din situation. Til gengæld nævner du, at du har fået en kæreste, og I snakker om sex.
Forhudsforsnævring hos drengebørn og teenagere
Forhudsforsnævring er almindeligt hos drengebørn, men for de fleste forsvinder problemet forsnævringen før teenagealderen. Hvis forhuden fortsat er for stram, eller forhuden sidder fast til penis som teenager, kan der være grund til at søge læge. Hvis du er generet af smerter (fx ved rejsning), manglende mulighed til at kunne holde rent under forhuden, eller du får betændelse, så tag til lægen. Lægen vil kigge på din penis, og han vil formodentligt i første omgang give dig noget creme. Hvis det ikke virker godt nok, så kan du henvises til en lille operation i lokalbedøvelse, som du kan få mere at vide om, hvis der skulle være behov for det.
Informeret samtykke hos lægen fra man er 15 år.
Hvis du ikke har ovenstående problemstillinger, så behøver du kun at tage til lægen. Hvis du alligevel gerne vil have kigget på din penis for en sikkerheds skyld så book en tid ved din læge. Som 15-årig behøver du ikke at have dine forældre med. Jeg vil dog anbefale dig at snakke med dine forældre om det!
Dialog om sex
Det glæder mig, at du taler med din kæreste om sex. Det er vigtigt at kunne tale om sex, før man begiver sig ud i det. For nogen kan det tage mange måneder eller år, før man er tryg ved at dele det mest intime, som to mennesker kan dele. Jeg synes derfor også, det er vigtigt, at du taler med din kæreste og din situation. God sex kræver tryghed – kærlighed, respekt, ærlighed, følelsesmæssig nærhed og klare rammer kan bidrage til det.
Jeg håber ovenstående er svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Du kan også læse her:
https://adamogeva.dk/artikel/penis-forhud-og-testikler
https://adamogeva.dk/artikel/drengens-koensorganer
Mvh Jonas